Panasonic Nordic AB

Panasonic introducerar den snabbaste inspelningsbara dvd:n med den största hårddisken, på marknaden

Pressmeddelande   •   Okt 11, 2004 13:41 CEST

Nu stärker Panasonic sin ställning som ledande tillverkare av inspelningsbara DVD-spelare och lanserar DIGA DMR-E500H, en DVD-spelare med nätverksanslutning och den största hårddisken på marknaden. Med en hårddisk på 400 GB uppgår inspelningskapaciteten till 709 timmar film. DMR-E500H är även den snabbaste DVD-recordern och kan spela in ett entimmesprogram på bara 56 sekunder.

Den nya DIGA DVD:n är utrustad med en hårddisk på 400 GB för lagring av film, TV-program, stillbilder och SD-video. Hårddisken kan lagra 709 timmar film medan inspelning till en DVD-R-skiva rymmer 8 timmar film och en dubbelsidig DVD-RAM-skiva upp till 16 timmar film. Höghastighetsinspelning från hårdisken till DVD-RAM-skiva (5x hastighet) eller DVD-R-skiva(8xhastighet) kan göras med en enkel knapptryckning. Flexible Recording (FR) är ett av flera inspelningslägen på DIGA DMR-E500H, som automatiskt spelar in med bästa möjliga bildkvalitet utifrån TV-programmets längd och ledigt utrymme på skivan.

Med DMR-E500H kan du enkelt skapa ett nätverk i hemmet då den är utrustad med en Ethernet-port som kan anslutas till en PC eller en andra DMR-E500H via kabel. Därigenom kan du kolla på TV, film eller dina digitala stillbilder var som helst i hemmet.

DMR-E500H är perfekt för att sammanställa ett eget filmbibliotek och för att arkivera, katalogisera och njuta av familjens egna videoinspelningar. Anslut enkelt en digital videokamera till DV-ingången så kan du föra över filmer till hårddisken, en DVD-RAM-skiva eller en DVD-R skiva. Du kan även föra över data
till hårddisken eller en DVD-RAM skiva från ett SD-minneskort eller en PC-kort adapter via minneskortsenheten.

Med den inbyggda hårddisken och Time Slip funktioner öppnar sig helt nya inspelningsmöjligheter. Ett exempel är Chasing Playback, en funktion som innebär att du kan börja titta på den inspelade början av favoritprogrammet samtidigt som inspelning av slutet pågår. Användbart om du kommer hem under programmets gång och inte orkar vänta tills inspelningen är avslutad. En annan praktisk funktion är Simultaneous Record & Play som möjliggör inspelning av veckans avsnitt av favoritprogrammet samtidigt som du tittar på förra veckans avsnitt. Genom Time Slip-knappen kan du titta på en scen som spelades in 30 sekunder tidigare och med pilknapparna bläddrar du tillbaka i inspelningen till det parti du önskar.

DMR-E500H erbjuder förutom fantastiska inspelningar även uppspelning av högupplöst DVD-Audio som skickas ut via guldplätterade analoga 5.1 utgångar.

DIGA DMR-E500H erbjuder mycket mer än funktioner såsom inspelning och uppspelning. Med denna DVD-spelare öppnas nya användningsområden för DVD:n och en nya möjligheter till underhållning.

DIGA DMR-E500H finns tillgänglig i butik från och med andra halvan av oktober.
Rekommenderat butikspris ligger på ca 19 000 SEK

För ytterligare information och frågor vänligen kontakta:
Martin Eriksson, produktchef, martin.eriksson@eu.panasonic.com, Tel: +46 8 680 26 43
Camilla Skörd, presskontakt Sverige, camilla.skord@eu.panasonic.com, Tel: +46 8 680 26 52

Hör av dig till Camilla Skörd om du önskar ytterligare pressmaterial, vill testa DIGA DMR-E500H eller önskar en demonstration av denna.

Om Panasonic
Matsushita Electric Industrial Co. Ltd är en av de världsledande tillverkarna av tekniska konsument-,
affärs- och industriprodukter med framträdande varumärken som Panasonic, National, Technics och Ramsa. Företaget omsätter totalt 600 Mkr. och är bland annat noterat på börsen i Tokyo, New York, Amsterdam, Düsseldorf, Frankfurt och Paris. Panasonic NordicAB är ett helägt dotterföretag som har verksamhet i Sverige, Norge och Danmark. Det nordiska bolaget omsätter ca 2 miljard SEK per år och har ca 120 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, HiFi, kontorsprodukter, telekommunikation, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter.