Panasonic Nordic AB

Panasonic introducerar VIERA, den nya eran plasma- och lcd-tv

Pressmeddelande   •   Maj 24, 2004 10:07 CEST

Nu öppnar Panasonic dörrarna till en ny visuell era – VIERA - en serie plasma och lcd-tv med helt ny prestanda. VIERA-konceptet kan summeras med uttrycket "bortom gränserna" med en teknik som går bortom alla tidigare gränser i fråga om prestanda och en design som är mycket särpräglad. Först ut i serien är tre plasmamodeller och två lcd widescreen-tv.

VIERA PLASMA

Plasmamodellerna i serien är TH-50PV30 med hög upplösning och 50-tumsskärm samt TH-42PA30 och TH-37PA30 med standardupplösning och 42-tums respektive 37-tums skärm.

I modellerna ingår teknik som Panasonic har utvecklat efter omfattande forskning på området människans visuella perception. Det mänskliga ögat har svårt att snabbt uppfatta skillnader i de ljusare delarna av en bild, men det är extremt känsligt för förändringar i de mörkare partierna. Det innebär att den totala bildkvaliteten påverkas mycket av återgivningskvaliteten för svarta nyanser och nyanserna i mörkare delar av bilden. Panasonics avancerade teknik, Super Real Gamma System, New Real Black Drive System och Deep Black Filter, fungerar tillsammans för att ge VIERA-modellerna branschens högsta kontrast och gråskalor med 1 024 nyanser. Detaljåtergivningen i mörka scener är märkbar, från de djupast svarta till grånyanserna. TH-50PV30E har också HD-panel (high-definition) som gör att den till fullo kan återge vackra och detaljrika bilder från högkvalitativa bildkällor.

Modellerna har SD/PC-kortplats som hanterar alla typer av vanliga minneskort, för att enkelt kunna visa till exempel foton från en digitalkamera. De har också ett integrerat tuner- och högtalarsystem med fyra högtalare på varje sida skärmen som ger ett bättre och fylligare ljud med stereoeffekt.

VIERA LCD

Båda de nya lcd-modellerna, en 32-tums TX-32LX1 och en 26-tums TX-26LX1, har HD-panel som gör att den till fullo kan återge vackra och detaljrika bilder från högkvalitativa bildkällor. Båda har också Panasonics eget overdrive-system som minimerar eftersläpning och ger ojämförlig bildkvalitet för rörliga bilder. Prestandan förbättras ytterligare genom ett 3D Y/C digitalt kamfilter som ger skarpa och naturliga bilder. Även lcd-modellerna har SD/PC-kortplats.

Bakgrund till VIERA

Panasonic skapade VIERA för att särskilja sin produktserie med platta bildskärmar. Panasonic är den enda tillverkare som bedriver egen forskning och utveckling inom företaget på följande tre kärnområden: bildbehandling, komponentteknik och LSI-system. Panasonics avancerade bildbehandlingsteknik återspeglar den expertkunskap som företaget har inhämtat sedan den första TV:n tillverkades för över 50 år sedan. Till detta kommer toppmodern komponentteknik som bidrar till att ge överlägsen kvalitet i alla komponenter från bildskärmar till högtalare.

Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=39892

För vidare information vänligen kontakta:
Jenny Nilzon, presskontakt, jenny.nilzon@eu.panasonic.com eller
Jarle Ruud, Produktchef, jarle.ruud@panasonic.com, 08-680 26 00.