Panasonic Nordic AB

Panasonic lanserar ny kamera DMC-GH2 samt 3D-optik till G-serien

Pressmeddelande   •   Sep 21, 2010 10:20 CEST

Panasonic lanserar idag på Photokina, DMC-GH2, efterföljaren till framgångsrika DMC-GH1. Samtidigt lanseras ett 3D-objektiv anpassat för G-serien, som passar perfekt tillsammans med GH2.

GH2 är flaggskeppet i Panasonics G-serie som har revolutionerat kameramarknaden genom Micro Four Thirds-systemet, ett system som förenar egenskaperna hos en spegelreflexkamera med kompaktheten från en mindre kamera. GH2 är en kamera för entusiaster som letar efter hög kvalitet för både fotografering och videoinspelning i Full-HD – nu också med möjligheter att fotografera i 3D.

GH2

GH2 är liksom G2, som lanserades förra året, utrustad med touch control som gör det möjligt att hantera kameran på ett nytt intuitivt sätt, direkt via sidopanelen. Oavsett om du använder knappar eller touch-funktionerna är GH2 enkel att använda.

Med GH2 är videoinspelning inte längre en tilläggsfunktion för en fotokamera utan snarare en funktion som är helt integrerad från början. Hybridkameran GH2 gör det möjligt att växla mellan fotografering och videoinspelning bara genom en enkel knapptryckning på kameran. Och naturligtvis spelar du in i Full HD med GH2.

Om du är videoentusiast kan du, med GH2 simultane HDMI output, optimera filminspelningen och titta på inspelningen direkt genom en bildskärm. Dessutom erbjuder GH2 även cinema mode 24p vid inspelning.

Kameran lanseras med två olika kitlösningar eller enbart huset.

LUMIX G VARIO HD 14-140mm / F4.0-5.8 ASPH. /MEGA O.I.S. (H-VS014140)

LUMIX G VARIO 14-42 mm / F3.5-5.6 ASPH. / MEGA O.I.S. (H-FS014042)

Viktiga egenskaper

-Full-HD-inspelning (1920x1080i)

-Cinema mode – 24p

-Samtidig inspelning och HDMI-output för direkt visning på TV eller bildskärm

-Touch-skärm

-Tydliga och vackra bilder vid höga ISO

3D-objektiv

3D har kommit för att stanna och Panasonic har redan utmärkt sig på marknaden med Viera-tv med 3D, Blu-ray spelare med 3D och videokameran SDT750 som spelar in i 3D. Därför faller det sig nu naturligt att Panasonic lägger till ett 3D-objektiv för den populära och innovativa G-serien.

Den nya 3D-optiken Lumix G 12.5 (H-FT012) har en kompakt design och gör det enkelt att ta klara 3D-bilder. Objektivet passar GH2 men är också kompatibel med G2 då Panasonic idag släpper en firmware-uppdatering till G2, som stöder 3D.

Nya objektiv till G-serien

Tillsammans med GH2 och 3D-objektivet släpper Panasonic även två ytterligare objektiv: Lumix G 14mm og Lumix G Vario 100-300mm.

Lumix G 14mm (motsvarande 28 mm vid omräkning till full frame) är ett fast objektiv med bländare på F2.5 ASPH – ett läckert all-round objektiv (H-H014).

Lumix G Vario 100-300mm (motsvarande 600 mm maxzoom) är ett ultra-teleobjektiv utformat för fotografer som befinner sig långt ifrån sitt objekt, exempelvis vid fotografering av sport eller djur (H-FS100300).

Pris och tillgänglighet

GH2 samt de tre objektiven finns på marknaden i början av november. Priser är ännu ej fastställda.

För högupplösta bilder:

ftp://94.247.168.181/

User: press

Password: panasonic09

Om Panasonic

Panasonic Corporation är en av de världsledande tillverkarna av tekniska konsument-, affärs- och industriprodukter. Företaget omsatte totalt c:a 550 miljarder SEK under det senaste verksamhetsåret, huvudkontoret har sitt säte i Osaka, Japan och är bland annat noterat på börsen i Tokyo, Osaka, Nagoya, New York (NYSE).  Panasonic Nordic AB är ett helägt dotterföretag som har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Det nordiska bolaget omsätter över 2,5 miljarder SEK per år och har mer än 100 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, kontorsprodukter, telekommunikation, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se