Panasonic Nordic AB

Panasonic lanserar nya hybrider och kompaktkameror

Pressmeddelande   •   Jan 26, 2010 11:00 CET

Panasonic lanserar en rad nya kameror i Lumix-familjen. Bland vårens sortiment syns TZ10, en hög-zoomare med hybridegenskaper i HD samt dess systermodell TZ8. FT2 är en vattentät och köldskyddad kompaktkamera som passar perfekt för utomhusaktiviteter.

Högre kvalitet på bilder och film med nya ’Intelligent Resolution’
I de nya modellerna har Panasonic integrerat den nya tekniken ’Intelligent Resolution’, som skapar bilder och HD-filmer med högre kvalitet. Processorn Venus Engine HD II har utvecklats för att kunna integrera den nya tekniken.

Med ’Intelligent Resolution’-tekniken identifieras tre områden automatiskt; konturer, detaljerade strukturområden och mjuka toner. Konturer förstärks för att ge mer skärpa till kanter, medan strukturområden accentueras för att ge finare detaljer. För att skapa mjukare övergångar mellan skiften i toner. används Venus Engine HD II brusreduceringsprocess. Resultatet är naturligt krispiga och klara bilder i både film och stillbildsfoto.

TZ10 – den perfekta reskamraten
DMC-TZ10 är den nya modellen i Panasonics framgångsrika TZ-serie. Kameran är liten och lätt samtidigt som den innehåller roliga och smarta funktioner särskilt användbara på resan. En 3-tumsskärm (460K) ger dig lättöverskådliga bilder och en GPS-funktion hjälper dig att sortera bilderna efter land, stad och landmärken. Genom att lagra positionen där bilden är tagen kan bilderna taggas geografiskt och delas med vänner via en karta på dina sociala nätverkssajter. TZ10 har en 25 mm vidvinkellins med 16x intelligent zoom och 12x optisk zoom vilket är anmärkningsvärt på en kamera i ett så litet format. Modellen erbjuder HD-filmning i AVCHD lite, vilket erbjuder nära en fördubblad inspelningstid i HD-format jämfört med Motion JPEG-format.

TZ10 är utrustad med nya Intelligent Resolution-tekniken, vilket förbättrar både film- och bildkvaliteten. Lumix-kamerornas iA (intelligent Auto)-funktion anpassar automatiskt kamerans inställningar och gör den mer lätthanterlig. Självklart är även TZ10 utrustad med optisk bildstabilisator som dämpar handskakningar och säkerställer att bilderna inte blir suddiga. Samtidigt erbjuder TZ10 även manuella möjligheter för den professionella användaren. Systermodellen till TZ10 är TZ8 som erbjuder en 2,7-tumsskärm och Motion JPEG recording.

ZX3 – kompaktkamera med filmning i AVCHD lite
Den nya hybriden DMC-ZX3 är en 14-megapixel kompaktkamera som filmar i AVCHD lite, tack vare detta format sparar du avsevärt med minnesplats. Även i denna modell säkerställer Intelligent Resolution högkvalitativ fotografering och filmning. Tekniken innebär även ett mer avancerat iA-läge. ZX3 kommer med 25 mm vidvinkel, intelligent zoom 10x (8x optisk). Med iA-funktionen för både fotografering och filmning är det kameran som gör jobbet.

FT2 – för mer äventyrliga miljöer
DMC-FT2 är en tuff kamera för den som befinner sig i mer krävande miljöer och passar bra för ett aktivt utomhusliv. Den är vattentät ned till 10m, stötsäker från 2m samt håller samma prestanda ned till -10 grader C. Samtidigt har den HD-filmning i AVCHD lite vilket möjliggör lagring av fler upplevelser. iA -funktionen med optisk stabilisator underlättar och förenklar användandet. Denna 14,7-megapixelkamera har 28 mm vidvinkel och 6x intelligent zoom (4,6x optisk).

FX66 – ultrakompakt kamera med HD-filmning
DMC-FX66 är en 14-megapixel ultrakompakt kamera med intelligent zoom 6,5x (5x optisk) samt 25mm vidvinkel. Med kameraläget iA-intelligent Auto är det kameran som gör jobbet. Nya Intelligent Resolution-tekniken är alltid aktiv i iA-läget vilket leder till klarare och mer högkvalitativa bilder. FX66 är en ultrakompakt kamera som möjliggör filmning i HD (Motion JPEG).

För mer information om alla produktnyheter från Panasonic, gå in på:

www.panasonic.se,

För nedladdningsbara, högupplösta bilder:

ftp://94.247.168.181/TV/

User: press, Password: panasonic09

Om Panasonic

Panasonic Corporation är en av de världsledande tillverkarna av tekniska konsument-, affärs- och industriprodukter. Företaget omsatte totalt c:a 550 miljarder SEK under det senaste verksamhetsåret, huvudkontoret har sitt säte i Osaka, Japan och är bland annat noterat på börsen i Tokyo, Osaka, Nagoya, New York (NYSE).  Panasonic Nordic AB är ett helägt dotterföretag som har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Det nordiska bolaget omsätter över 2,5 miljarder SEK per år och har mer än 100 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, kontorsprodukter, telekommunikation, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se