Panasonic Nordic AB

Panasonic lanserar världens minsta och lättaste systemkamera med inbyggd blixt

Pressmeddelande   •   Nov 04, 2010 15:29 CET

Panasonic lanserar idag den nya systemkameran DMC-GF2 – världens minsta och lättaste systemkamera*.  Trots storleken erbjuder GF2 en otroligt hög bildkvalitet och möjlighet att videofilma i Full-HD (1920x1080 (50i)).

Kameran är det senaste tillskottet i Panasonics G-serie som har revolutionerat kameramarknaden med Micro Four Third-systemet, som ger användaren en kombination av spegelreflexkamerans bildkvalitet och kompaktkamerans flexibilitet.

Panasonic har minskat storleken på GF2 med 19 procent jämfört med föregångaren GF1. Detta är en stor fördel för alla fotoentusiaster som vill ha en hög kvalitet utan att behöva släpa på en tung spegelreflexkamera.

GF2 – touch-screen med inbyggd blixt och Full-HD video

GF2 är utrustad med Panasonics nya grafiska användargränsnitt (GUI), som utnyttjar kamerans touch-screen så att användaren på ett enkelt och intuitivt sätt kan ta bilder. Tryck exempelvis på den stora LCD-skärmen för att fokusera på objektet eller för att aktivera självutlösaren. Det går naturligtvis även att ta bilder utan touch-screen funktionen.

Eftersom blixten och linsen sitter nära varandra är den inbyggda blixten utrustad med en pop-up-mekanism som reducerar vinjetteffekterna samt förhindrar suddiga kanter på bilderna. Detta är särskilt intressant för fotografer som vill ha snygga bilder i mörka miljöer utan att behöva använda en extra blixt.

Det går både enkelt och snabbt att spela in en video i Full HD på GF2. Du startar inspelningen genom att trycka på en knapp som finns på kamerans baksida. För att uppnå riktigt bra ljud, kan stereomikrofonen spela upp via Dolby® Digital Stereo. Dessutom finns det en funktion som blockerar vind så att nästan allt bakgrundsljud tas bort. Fördelarna för nybörjaren är bland annat att GF2 är utrustad med iA som ger skarpa filmer med bland annat automatisk bildstabilisering. Dessutom finns ansiktsigenkänning som, när ett ansikte är i linsens riktining, justerar fokus, bländare, kontrast samt återger hudfärg på bästa tänkbara sätt.

Kameran lanseras i två kombinationer:

• DMC-GF2CEC - 14 mm Pancake, F2,5
  • DMC-GF2KEC - 14-42 mm zoom, F3.5-5.6 ASPH. / MEGA O.I.S.

Speciella funktioner

• 12.1-megapixel high speed Live MOS sensor
  • Full-HD videoupptagning (1920x1080, 50i)
  • Touch-screen , 3” 460,000-dot LCD
  • 3D-kompatibel
  • Inbyggd blixt
  • Lättvikt och liten storlek
  • GF2 lanseras i fyra färger: silver, röd, vit och svart

GF2 är kompatibel med 3D-objektiv

3D är här för att stanna och Panasonic har redan etablerat sig på 3D-marknaden med sin Viera- 3DTV, Blu-ray-spelare med 3D-uppseplning och videokameran SDT750 med 3D-inspelning. Panasonics nya 3D-objektiv (12,5mm) för stillbilder är självklart kompatibel med GF2.

Nytt 14mm Pancake-objektiv till G-serien

Den ena av de två kombinationerna består av GF2 samt ett Pancake-objektiv på 14mm med en vikt på 55 gram.

Pris och tillgänglighet

GF2 lanseras i januari 2011 och priserna är ännu inte fastställda. 3D-objektivet finns redan på marknaden och är kompatibel med GH2 och G2. Pancake-objektivet finns också på marknaden och passar till samtliga kameror i G-serien.

För högupplösta bilder:

Klicka på denna ftp://94.247.168.181/DIGITAL STILL/Pictures 2010/GF2/">länk

User: press

Password: panasonic09

För mer information besök:www.panasonic.se eller kontakta:

Anders Håll                                           Frida Löwengren

Text 100, för Panasonic                         Text 100, för Panasonic

Telefon: 08-54551773                             Telefon: 08-54547259

E-post: mailto:anders.hall@text100.se">anders.hall@text100.se              E-post: mailto:frida.lowengren@text100.se">frida.lowengren@text100.se

Om Panasonic

Panasonic Corporation är en av de världsledande tillverkarna av tekniska konsument-, affärs- och industriprodukter. Företaget omsatte totalt c:a 550 miljarder SEK under det senaste verksamhetsåret, huvudkontoret har sitt säte i Osaka, Japan och är bland annat noterat på börsen i Tokyo, Osaka, Nagoya, New York (NYSE).  Panasonic Nordic AB är ett helägt dotterföretag som har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Det nordiska bolaget omsätter över 2,5 miljarder SEK per år och har mer än 100 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, kontorsprodukter, telekommunikation, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se