Panasonic Nordic AB

Panasonic sänder If Stockholm Open i 3D

Pressmeddelande   •   Okt 07, 2010 14:52 CEST

Thomas Johansson och Jonas Björkman, IF Stockholm Open samt Andrea Gisle Joosen, VD Panasonic

Panasonic och If Stockholm Open har tecknat ett partneravtal som möjliggör Nordens första livesändning i 3D. Det bästa inom kvartsfinaler, semifinaler och finalen kommer att direktsändas via satellit. Se världsstjärnor som Roger Federer och Robin Söderling ta plats i ditt vardagsrum – bildligt talat.

Årets upplaga av If Stockholm Open blir någonting alldeles extra, inte bara för att spelare som Federer och svenskhoppet Robin Söderling deltar, utan också för att turneringen kommer att sändas i 3D.

-        Panasonic är en föregångare inom 3D och sport är verkligen ett område där 3D kommer till sin rätt, säger Andrea Gisle Joosen, vd för Panasonic.

Efterfrågan på 3D-teknik ökar stadigt, frågan är inte om, utan när den här tekniken blir standard i var mans hem.

-        Det är otroligt häftigt, men framförallt en vinst för alla tennisälskare, säger Jonas Björkman, f.d. tennisproffs och ansvarig för If Stockholm Open. Vårt mål är att skapa ett evenemang som alla kan njuta av och med hjälp av 3D-formatet kan tennissupportrar som inte har möjlighet att vara på plats ta del ta del av matcherna på ett helt nytt sätt.

Direktsändningarna från If Stockholm Open kommer att kunna ses på olika platser runt om i Sverige. Mer information om var matcherna visas och hur du får 3D-sändningarna till din TV hittar du på Panasonics Facebooksida: www.facebook.com/panasonic3d.

Panasonic skapar TV-historia

Det är i år fyrtio år sedan den första färg-TV-sändningen i Sverige ägde rum. År 2005 kom den första HD-kanalen och 2010 var året då Panasonic presenterade 3D livesändningar från både Franska Öppna mästerskapen samt US Open i tennis. Nu är det alltså dags för 3D-sändningar från Norden. I samarbete med IEC och Mediatec säkrar Panasonic den historiska produktionen av If Stockholm Open i 3D.

På plats i Kungliga Tennishallen finns flertalet Panasonic TV-skärmar uppställda för att visa matcherna i 3D. I Kungliga kommer även Panasonic visa prov på hur 3D-tekniken fungerar, bland annat kan man testa att filma och se sig själv i 3D-format med Panasonics nya 3D-videokamera

För högupplösta bilder:

Mer bilder hittar du här

User: press

Password: panasonic09

För mer information, vänligen kontakta:

Mithra Pakdaman                                             Andrea Gisle Joosen

Panasonic Produktansvarig TV                           VD Panasonic Norden

Telefon: 08-680 26 00                                      Telefon: 08-680 26 00

E-post: mithra.pakdaman@eu.panasonic.com

Jonas Björkman                                                Anders Håll

If Stockholm Open, Marketing Director                Text100 PR för Panasonic