Panasonic Nordic AB

Panasonics lanserar världens minsta HD-kamera

Pressmeddelande   •   Aug 31, 2007 16:35 CEST

HDC-SD5, HDC-SX5

Som svar på den ökade efterfrågan av HD-kompatibla elektronikprodukter lanserar Panasonic världens minsta och lättaste HD-kamera. I samband med detta lanserar företaget även en hybridkamera som låter användaren själv välja inspelning, antingen på DVD-skiva eller på SD-kort, båda alternativen i full HD-kvalitet med AVCHD-standard.

Med måtten 65 x 67 x 135 mm och en vikt på 340 gram är HDC-SD5 världens minsta och lättaste HD-kamera. Denna behändiga storlek möjliggörs tack vare att all lagring sker på ett litet SD-kort. SD-kortet krymper inte bara kameran utan gör den också mer stöttålig då användaren slipper den större och mer känsliga mekanik som följer av lagring på band eller DVD.

Modellen HDC-SX5 lagrar inte bara på SD-kort utan också på DVD-skiva, detta gör den till en så kallad hybridkamera. Då inspelning gjorts på SD-kortet kan materialet med ett enkelt knapptryck brännas över till DVD:n. Detta kan göras direkt i videokameran utan att förlora HD-kvaliteten och utan någon inblandning av en PC. Liksom i SD5an spelar SX5an in med en upplösning av 1920 x 1080 pixlar.

Både SD5an och SX5an är även utrustade med 3CCD som innebär att inspelning sker på tre sensorer – en för varje grundfärg, vilket ger ett klarare och mer färgstarkt videomaterial. Detta 3CCD-system var tidigare något som endast Panasonics professionella videokameror som används vid TV-sändningar var utrustade med.

– Försäljningen av HD-klara TV-mottagare ökar kraftigt och det är självklart att en TV-köpare som valt en HD-skärm i stort format också behöver en videokamera med HD-kvalitet för att bilden ska bli skarp, säger Anders Jonsson, nordisk produktchef för kameror på Panasonic.

Ytterligare en nyhet hos de båda videokamerorna är att de är utrustade med Panasonics nya bildstabiliseringsteknik OIS (Optimal Image Stabilizer). OIS kompenserar för handskakningar cirka 4000 gånger i sekunden vilket är 8 gånger mer än tidigare format som gjorde detta cirka 500 gånger per sekund.

Videoöverföringen från de båda kamerorna till dator görs enkelt med hjälp av USB-kabel eller direkt via SD-minneskortet.

Länk till högupplösta bilder:

Pris: HDC-SD5 12 000 SEK, HDC-SX5 11 000 SEK

För mer information
Anders Jonsson, nordisk produktchef för kameror på Panasonic, tfn 680 26 00, e-post: anders.jonsson@eu.panasonic.com

Om Panasonic
Matsushita Electric Industrial Co. Ltd är en av de världsledande tillverkarna av tekniska konsument-, affärs- och industriprodukter med framträdande varumärken som Panasonic, National, Technics och Ramsa. Företaget omsätter totalt 600 miljarder SEK och är bland annat noterat på börsen i Tokyo, New York, Amsterdam, Düsseldorf, Frankfurt och Paris. Panasonic Nordic AB är ett helägt dotterföretag som har verksamhet i Sverige, Norge och Danmark. Det nordiska bolaget omsätter över 2,2 miljarder SEK per år och har mer än 110 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, HiFi, kontorsprodukter, telekommunikation, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter.