Panasonic Nordic AB

Panasonics nya HD-videokameror

Pressmeddelande   •   Feb 10, 2010 11:30 CET

Panasonic lanserar tre nya videokameror i 700-serien. Kamerorna har full HD med 1920 x 1080 upplösning, vilket är den högsta standardupplösningen för dagens HD-videokameror

Nya HS700, TM700 och SD700 kommer med ett avancerat 3MOS-system, 1080/50p inspelning (full HD 1920 x 1080, 50 progressive recording), 35 mm vidvinkellins och 18x intelligent zoom.

Det nya inspelningsformatet 1080/50p (full HD 1920 x 1080, 50 progressive recording) överför dubbelt så mycket information som 1080i (interlace)-formatet, i en kvalitet som är bättre än vanliga HD-bilder. Videokamerorna i 700-serien baseras på det nya sensorsystemet 3MOS, vilket ger en betydligt bättre färgkvalitet samt tydligare detaljer och nyanser än 1MOS-systemet.

Videokamerorna är utrustade med en F1,5 Leica Dicomar lins (45 mm i diameter), som säkerställer kvaliteten. En 35 mm vidvinkellins förbättrar videoinspelning inomhus och i trånga utrymmen. Videokamerorna i 700-serien kommer med 12x optisk zoom men kan zooma upp till 18x med bibehållen bildkvalitet tack vare den nya tekniken Intelligent Resolution Technology.

Intelligent Resolution Technology i Crystal Engine Pro-processorn är en teknik som optimerar upplösningen och ser till att inspelningen blir klar och skarp. Med iA (intelligent Auto)-funktionen hittar kameran automatiskt den bästa inspelningsinställningen. Den nya iA-inställningen inkluderar även en Face Recognition-funktion som automatiskt anpassar videokamerans fokus efter det valda ansiktet. Panasonic erbjuder ett 5,1 channels sound system som inkluderar 5 mikrofoner och en Wind Noise Canceller som reducerar vindens brus. En ny Power Optical Image Stabilizer skyddar inspelningen mot handens skakningar och kan nu uppfatta ännu mindre rörelser än tidigare.

700-serien som även vänder sig till semiproffs har manuella inställningar, elektronisk sökare och, bland annat hörlur– och mickingång. En 3-tums LCD touch-skärm gör videokameran enkel att hantera och den kan även ta stillbilder i 14,2 MP. Modellerna kommer med en rad smarta funktioner. Exempelvis anpassas LCD-skärmens ljusstyrka efter miljön och ökar vid starkt utomhusljus med två gånger normal nivå. Videokameran startas och stängs av genom att LCD-skärmen öppnas och stängs, vilket medför att inspelningen kan startas på bara en sekund. Inspelningar kan även enkelt kopieras till DVD-skivor genom en knapptryckning.

SD700 spelar in till ett SDXC-, SDHC- eller SD-minneskort. Då den inte har någon drivrutin alls, är den en tålig videokamera. Det kompakta formatet passar användare som rör sig mycket. Minnekortet kan enkelt sättas in i en Panasonic VIERA-tv för att spela upp inspelningen.

TM700 twin-memory camcorder spelar in i fullt HD-format till ett inbyggt 32 GB minneskort eller ett SDXC-, SDHC- eller ett SD-minneskort. Funktionen Relay Recording säkerställer inspelningen om det interna minnet blir fullt genom att förflytta inspelningen till SD-kortet.

HS700 är en hybridmodell med en 240 GB hårddisk samt plats för alla typer av SD-kort. Den inbyggda hårddisken kan lagra upp till 102 timmar inspelat material. När den kombineras med ett 64 GB SDXC-minneskort kan videokameran erbjuda ytterligare 27,5 timmars inspelningstid.

För mer information om alla produktnyheter från Panasonic, gå in på:

www.panasonic.se,

För nedladdningsbara, högupplösta bilder:

ftp://94.247.168.181/TV/

User: press, Password: panasonic09

Om Panasonic

Panasonic Corporation är en av de världsledande tillverkarna av tekniska konsument-, affärs- och industriprodukter. Företaget omsatte totalt c:a 550 miljarder SEK under det senaste verksamhetsåret, huvudkontoret har sitt säte i Osaka, Japan och är bland annat noterat på börsen i Tokyo, Osaka, Nagoya, New York (NYSE).  Panasonic Nordic AB är ett helägt dotterföretag som har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Det nordiska bolaget omsätter över 2,5 miljarder SEK per år och har mer än 100 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, kontorsprodukter, telekommunikation, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se