Panasonic Nordic AB

Panasonics värmepump bäst när det gäller

Pressmeddelande   •   Okt 06, 2010 15:08 CEST

Panasonic har utformat en hel serie värmepumpar anpassade efter nordiska förhållanden. Nya tillskottet HE9LKE är bäst på marknaden avseende värmeeffekt vid riktigt låga utomhustemperaturer.

Vid +7 °C har den väggmonterade luftvärmepumpen HE9LKE ett COP på 5,52. Detta innebär att varje kW som konsumeras ger 5,52 kW, vilket motsvarar en besparing på ungefär 80 procent jämfört med användning av enbart direktverkande el. Vid så låg utomhustemperatur som -15 °C ger Panasonics HE9LKE så mycket som 3,41 kW och ett COP på 2,14, vilket är exceptionellt mycket vid så låg temperatur.

Spara 14 000 kr per år

Tester på två olika typhus i Malmö, Borås och Luleå visar på höga energibesparingar. I ett mindre hus i Malmö med energibehov på 9100 kWh per år sparas 71 procent med HE9LKE. I Luleå sparar pumpen 50 procent i ett större hus med ett årligt energibehov av 28050 kWh per år. Det motsvarar ungefär 14 000 SEK i besparing per år. Redan efter ungefär två år har Panasonics HE9LKE betalat sig själv.

Hög komfort, bekväm och tyst uppvärmning

HE9LKE är P-märkt, vilket innebär att värmepumpen uppfyller SPs certifieringsregler SPCR 130 gällande kvalitetssäkring i tillverkningen, effektivitet, säkerhet och konstruktion samt dokumentation. För att bli P-märkt krävs mer än bara myndighetskrav. Certifieringsreglerna innehåller bland annat krav på lägsta värmefaktor.

Tack vare Panasonics scroll-kompressor är vibrationerna från HE9LKE ungefär en tiondel mot mer konventionella modeller. Den skyddas av ett särskilt material som förhindrar störande ljud. Samtidigt som kompressorn är energisnål är den mycket kraftig och pålitlig. En vevhusvärmare förhindrar att kompressorn fryser vid riktigt kalla utomhustemperaturer.

HE9LKE har dessutom ett filter som bidrar till att hålla inomhusluften hälsosam och reducerar risken för allergier. I filtret kombineras tre filterfunktioner i en; anti-allergen, anti-virus och anti-bakteriell, för maximal rening av luften.

Tillgänglighet:

Produkten finns tillgänglig nu hos Panasonics återförsäljare, bland annat Luftmiljögruppen och Kinnan

Bilder:

Högupplösta bilder: ftp://94.247.168.181/Aircon/2010/

Användarnamn: press

Lösenord: panasonic09

För mer information, vänligen kontakta:

Anders Håll                                           Malin Gerentz

Text 100, för Panasonic                         Text 100, för Panasonic

Telefon: 08-545 517 73                         Telefon: 08-545 514 50

E-post: anders.hall@text100.se               E-post: malin.gerentz@text100.se

Om Panasonic Air Con

Panasonic har lång erfarenhet av att producera och installera luftvärmepumpar anpassade för det nordiska klimatet. Under de senaste 30 åren har Panasonic Air Con levererat mer än 500 000 enheter runtom i Norden. Detta gör att Panasonic har förståelse för vilka kravs som ställs, både vad gäller teknik och design. Panasonic finns idag i 120 länder.

Om Panasonic

Panasonic Corporation är en av de världsledande tillverkarna av tekniska konsument-, affärs- och industriprodukter. Företaget omsatte totalt c:a 550 miljarder SEK under det senaste verksamhetsåret, huvudkontoret har sitt säte i Osaka, Japan och är bland annat noterat på börsen i Tokyo, Osaka, Nagoya, New York (NYSE).  Panasonic Nordic AB är ett helägt dotterföretag som har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Det nordiska bolaget omsätter över 2,5 miljarder SEK per år och har mer än 100 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, kontorsprodukter, telekommunikation, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se