Sony Sverige.

Panaxia väljer säkerhetslösning från Sony

Pressmeddelande   •   Apr 11, 2006 16:42 CEST

Transport- och säkerhetsföretaget Panaxia Security AB har valt en helhetslösning från Sony för sin larmcentral. Från larmcentralen kan Panaxia fjärrövervaka lokaler och öppna ytor samt låsa och öppna grindar och dörrar till lokalerna.
Övervakningen sker med den senaste digitala nätverkstekniken från Sony.

- Vi har funnit en säker partner i Sony som med sina erkänt tillförlitliga produkter och intelligenta mjukvara hjälpt oss att skapa en larmcentral med den senaste tekniken. Här kan vi erbjuda våra kunder en mycket hög säkerhet, säger Peter Johansson, marknadschef på Panaxia.

Via larmcentralen kan Panaxia erbjuda visuell rondering i butiker, företag, lager och andra större lokaler. Kamerorna reagerar på rörelser och kan ställas in för att punktmarkera vissa känsliga områden. Lösningen innebär också att man kan aktivera låsen till lokalerna efter det att man sökt igenom lokalerna med den nya tekniken. Kunden kan själv bestämma vilken säkerhetsnivå han vill ha.

Tillsammans med Sony har Panaxia utvecklat systemet som i första hand ska användas för Panaxias egna övervakningsenheter och värdedepåer. Senare ska företagets kunder erbjudas den här tjänsten.

- Vi har undersökt marknaden noga. Det finns en uppsjö av övervakningskameror och mjukvara, men Sony visade sig ha den klart bästa helhetslösningen, säger Peter Johansson.

Den nya, digitala, nätverksbaserade lösningen har också fördelen att den kan kopplas ihop med befintliga analoga och digitala system vilket gör att Panaxia kan erbjuda det nya systemet också till gamla kunder.
Några av fördelarna för Panaxias kunder är att systemet kan ersätta väktare och att man kan erbjuda övervakning 24 timmar om dygnet.

Panaxia startades 1993 och är ett familjeägt aktiebolag. Den huvudsakliga verksamheten idag är värdetransporter och värdehantering samt transporter av specialgods. Företaget har drygt 140 egna transportfordon. Man hyr också ut lagerplatser.
Tyngdpunkten ligger på säkerhet och känsliga transporter av till exempel kontanter, guld och konst. Värdehämtningen sker med hjälp av säkerhetssystemet Security Qube System med säkerhetsfunktioner som eget infärgningssystem, positionering, spårning, fastlåsning, säkerhetskodning och fjärridentifiering.
Under 2005 omsatte företaget 125 mkr och i år räknar man med att omsätta cirka 200 mkr.
Bland kunderna finns Telia Sonera, Preem Petroleum, Stockholms läns landsting, Falck Security, Apoteket, Svensk Kassaservice, banker och butiker.

- Nästa steg blir att sätta in övervakningskameror i bilarna, men lagstiftningen har ännu inte hunnit med. Här tittar vi också på en lösning tillsammans med Sony, säger Peter Johansson på Panaxia.

- Vi är mycket stolta över att Panaxia valt att samarbeta med Sony som totalleverantör av teknik och mjukvara. Panaxia är en viktig aktör på säkerhetsmarknaden och ligger i framkant inom sitt område både när det gäller säkerhet och att utnyttja den senaste tekniken, säger Björn Admeus på Sony.
--------------

Bild finns att hämta på www.newsonline.se/sony

För ytterligare information, kontakta:
Björn Admeus, Produktchef, Network Video Monitoring, Sony Sverige,
08-585 45 000, 0708-93 82 22, bjorn.admeus@sony.se

Om Sony
Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har med sina musik-, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik position att vara ett av de ledande varumärkena inom konsumentprodukter.
Sony-koncernens försäljning för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005 uppgick till 53,43 miljarder euro (7 160 miljarder yen).Koncernen har 151 400 medarbetare världen över.
I Europa nådde Sony en försäljning på 12,03 miljarder euro (1 613 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 134 yen på 1 euro.
Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 8,87 miljarder euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005. Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com.

– Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR
lennart.thulin@norsholmen.se, 08-598 90 000, eller mobiltelefon 0705-106 106.