Universal Music Sweden

PANDA DA PANDA FÖRD TILL SJUKHUS EFTER OLYCKA MED SVÄRD UNDER SPELNING

Pressmeddelande   •   Jul 24, 2012 10:32 CEST

Thibo Girardon, mer känd som Panda Da Panda har under det senaste året lyckats bygga sig en hängiven och växande skara fans med singlar som "Titta när han dansar" och "Dansa Bonne Dansa" och en omtalat spektakulär och livsfarlig live-show.

Det senaste blev lite mer påtagligt än önskat på Noa Festivalen i Skanör i lördags då Panda Da Panda under låten "Taggatråd" luft-fäktades och högg sig själv i bröstet med ett svärd. Hugget resulterade i ett djupt sår och när Panda Da Panda såg mängden blod gick han till sidan av scenen där det konstaterades att såret var allvarligt och ambulans tillkallades. Sedan steg han upp på scenen igen och spelade ytterligare två låtar innan smärtorna blev för mycket och ambulansen hunnit fram.

På akuten konstaterades att såret var drygt tre centimeter djupt men på grund av en liten luftficka intill lungan var det inte möjligt att sy. Under söndagen skrevs Panda Da Panda ut från sjukhuset. "Jag får vara lite mild ett tag då det ska läka. Självklart ska jag rejva med min högra arm så gott jag kan på Emmaboda och Storsjöyran då jag vägrar ställa in på grund av ett svärdshugg. Tack Noa-festivalen och alla som var där! Och återigen är jag ledsen att jag inte kunde genomföra de sista låtarna" hälsar han till fansen.

Inga spelningar kommer alltså att ställas in och läget bedöms trots allt som stabilt, vilket vi är tacksamma för då Pandan är en unik och utrotningshotad art.

Panda Da Pandas nya singel "Ska du med & flya" (nyligen utgiven på Svenska Inspelningar) har just addats på P3s spellista och på fredag är han med i P3s Morgonpasset där han framför en egen pandafierad tolkning av en känd sommarplåga.

PANDA DA PANDA PÅ TURNÈ

2012-07-21 Vellinge Noa Festivalen
2012-07-27 Emmmaboda Festivalen
2012-07-28 Östersund Storsjöyran
2012-08-03 Örebro
2012-08-04 Finnhamn Reearth Festival
2012-08-11 Sävsjö Sävsjöfestivalen
2012-08-14 Stockholm UNG 08

Svenska Inspelningar är en del av Universal Music som är Sveriges och världens ledande musikbolag med representation i hela 71 länder. Universal Music i Sverige är helägda av Universal Music Group. Under huvudetiketten återfinns en mängd framgångsrika, klassiska skivmärken som bl.a. Motown, Interscope, Stockholm Records, Def Jam, Polar, Verve och Deutsche Grammophone.