Pandox AB

Pandox förvärvar hotellfastigheten Mercure Royal Crown

Pressmeddelande   •   Okt 06, 2005 16:38 CEST

Pandox förvärvar hotellfastigheten Mercure Royal Crown Hotel, Bryssel, inklusive i fastigheten bedriven operatörsrörelse. Tillträde till fastigheten sker den 20 October 2005.

Fastighetens förvärvspris inklusive förvärvskostnader uppgår till 18,3 MEUR (170 MSEK). Därutöver kommer drygt 10 MEUR (93 MSEK) att investeras för att utveckla fastigheten och verksamheten.

För närvarande drivs hotellet via ett managementavtal med Accor, under varunamnet Mercure, vilket upphör vid tillträdet. Pandox kommer därefter att driva operatörsverksamheten i egen regi. En plan för utveckling och uppgradering av hotellprodukten samt effektivisering av verksamheten har upprättats och kommer att sättas igång omedelbart efter tillträdet. I denna process ingår även utvärdering av varunamn och hotellets nuvarande marknadsposition samt översyn och utveckling av organisationen. En omfattande uppgradering av fastighetstekniken i byggnaden ingår också i planerna. Genomförandet av projektet bedöms ta två till tre år. Pandox kommer därefter att utvärdera affärsläget och besluta om den långsiktiga strategin för driftsformen av operatörsbolaget.

Förvärvet av Mercure Royal Crown Hotel, Bryssel uppfyller Pandox samtliga förvärvskriterier. Hotellet är centralt beläget i Bryssel, på promenadavstånd från shoppingdistrikten vid Place Rogier, ett område som gränsar till ett större affärsdistrikt vilket är under stark utveckling med bland annat flera nya stora kontorskomplex. Hotellet är en fullserviceprodukt med 314 rum och en stor konferensavdelning med 19 konferensrum med en yta på över 1 720 kvm. Hotellet inrymmer även restaurang, frukostmatsal, bar, gym samt garage med cirka 100 platser. Hotellfastigheten som uppfördes 1976 har en total yta om 15 530 kvm.

Bryssels har en välutvecklad hotellmarknad med många internationella operatörer och varunamn representerade. Totalmarknaden består av över 10 000 klassificerade rum. Efterfrågan i marknaden är under god utveckling i volym och förutsättningarna för att höja priset och därmed lönsamheten får anses vara goda.

Med förvärvet stärker Pandox sin position som en av de ledande aktörerna med mer än 1000 rum i centrala Bryssel. Förutom Mercure Royal Crown (314 rum), äger och driver Pandox även Crown Plaza Brussels City Centre (355 rum) som för närvarande genomgår en total renovering och Hilton Bryssel City (287 rum) som ägs sedan i början av 2000-talet. Detta hotell har genomgått ett omfattande utvecklingsprogram och uppgraderats från ett volymhotell med dålig image till ett internationellt hotellen som drivs via ett management avtal med Hilton. Därtill äger Pandox Scandic Grand Place och Scandic Antwerpen. Båda dessa hotell har nyligen genomgått omfattande renoveringar.

"Pandox fortsätter att expandera i stora internationella marknader med god tillväxt. Hotellet underpresterar idag och det krävs kraftfulla aktiva åtgärder för att få ordning på verksamheten säger Anders Nissen."

v v v

För ytterligare information:
Anders Nissen, VD Pandox AB, 08-506 205 50, 0708-46 02 02

Pandox är en av de ledande renodlade aktörerna på hotellfastighetsmarknaden i norra Europa. I portföljen ingår 36 hotell med sammanlagt cirka 7 800 rum belägna i Sverige, Danmark, Tyskland, Belgien, Bahamas, Storbritannien och Schweiz. Pandox hotell drivs i olika driftsformer under välkända varunamn som Hilton, Radisson SAS, Crowne Plaza, Scandic och Choice.