Miljöpartiet Örebro

Panikbesparingar försämrar för eleverna!

Pressmeddelande   •   Aug 22, 2012 14:13 CEST

- Det är mycket oroväckande att majoriteten med socialdemokraten Lena Baastad i spetsen ger ett besked i juni, där hon säger att satsningar skall ske på inventarier till våra skolor, och Thomas Esbjörnsson, (S) ansvarig för skolan i Örebro inför ett inköps- och anställningstopp i augusti. Det är kanske en slump att 18 Mkr som går till asfalt i tilläggsbudgeten motsvarar underskottet inom skolan, säger Fredrik Persson (MP), Oppositionsråd.

Örebros skolor är på väg mot ett underskott på minst 18 Mkr för 2012. Samtidigt satsar majoriteten på att asfaltera om vägar för 18 Mkr i tilläggsbudgeten . Resultat för hela kommunen budgeterades i juni för 117 Mkr och det beror på högre skatteintäkter 85 Mkr och återbetalning av försäkringspengar, 57 Mkr.

- Miljöpartiet har varnat för detta kaos i skolan i kommunfullmäktige och i debattartiklar. Dels vad gäller omflyttningar/ nedläggningar av skollokaler och flytt av program och att skolan personal går på knäna och har en tuff arbetsbelastning med risk för sjukskrivningar. Att vägra inköp av pennor, skolmaterial och inte anställa lärare vid vakanser och sjukdomar drabbar barn och ungdomar, vilket vi kraftigt tar avstånd ifrån, avslutar Fredrik Persson (MP), Oppositionsråd

För mer information kontakta:

Fredrik Persson, (MP) Oppositionsråd 070-7637971