Olika AB - förlag - utbildning - kommunikation

Pappa gone bananas?

Pressmeddelande   •   Nov 10, 2011 16:14 CET

OLIKA trotsar ARBETSLINJEN med Tesslas pappa vill inte!
Jodå, så klart ska vi alla jobba. Förhoppningsvis med arbeten vi tycker om.
Men nog känner vi också alla igen känslan när man allra helst skulle stanna kvar i sängen, de där dagarna då vi vill sätta oss på tvären! Men det är sällan vi får se föräldrar, och då kanske främst män, som vill något annat än att fylla ut kostymen på jobbet.
    Därför är det extra befirande att få se att Tesslas pappa hamnat i trotsåldern! Men Fredrik behöver inte vara oroligt, pappa hamnar på jobbet tillslut:
    ”Att hitta rätt lek har visat sig vara mycket mer effektivt och trevligt än att gnöla och tjata”, säger författaren Åsa Mendel-Hartvig som skapat böckerna om Tessla inspirerad av sina egna trick för att övervinna barnens trots.
    ”Jag har själv barn i den åldern då man inte alltid tycker att samma saker är lika viktiga”, säger förläggaren Marie Tomicic. ”Mitt barn kan verkligen se och uppskatta den tvärt-om-värld som böckerna om Tessla skapar.”

Tesslas pappa vill inte! busar med många föreställningar om vad som är tillåtet och tillsammans med illustratören Caroline Röstlund har Åsa Mendel-Hartvig skapat en ny humoristisk pärla med klockren ton i både text och bild. Deras förra bok Tesslas mamma vill inte! bygger på samma logik och blev en succé både bland recensenter och läsare och handlade om hur man får med en mamma från parken hela vägen till nattningen.

För recensionsexemplar, bilder och information -

pst! Du vet väl att vi bara producerar klimatklokt i vår geografiska närhet och på FSC-märkt papper?

Följ oss på facebook så missar du inget viktigt!

OLIKA förlag ger ut böcker som speglar samtidens mångfald i sätt att leva och sätt att vara. Våra böcker motverkar stereotypa föreställningar om sådant som kön, etnicitet och funktionsnedsättningar genom att självklart och likvärdig spegla olikheter. Vi arbetar efter devisen OLIKA barn LIKA värde. OLIKA väljer dessutom att bara ge ut miljömärkt och trycker i vår geografiska närhet. Sedan starten 2007 har vi gett ut över 50 titlar i inbundet format och vårt egna bilderpocketformat. OLIKA drivs av Karin Salmson och Marie Tomicic.

OLIKA förlag - böcker ut & in

- ut med stereotyper - in med möjligheter

www.olika.nu