Fjärde Världen

Papua Nya Guineas premiärminister uttrycker oro för Västpapua till Indonesien

Pressmeddelande   •   Okt 01, 2012 13:45 CEST

Papua Nya Guineas premiärminister Peter O'Neill sade i en intervju med EMTV sent i fredags att utrikesdepartementet kommer att leverera en diplomatisk not som uttrycker oro från Papua Nya Guineas (PNG) medborgare till den indonesiska regeringen.

Svaret kommer dagar efter att representanter för mer än 4 000 kvinnor tillhöriga lutheranska kyrkan uppmanade Peter O'Neill att undersöka de svårigheter som västpapuanerna har.

Den offentliga vädjan om statlig uppmärksamhet till den västpapuanska situationen gjordes av Rose Muingepe, en lutheransk kvinnorepresentant som närvarar vid en konferens i Mumeng utanför Lae City:

"Vi ber regeringen att uppmärksamma den svåra situationen för västpapuaner i parlamentet. Vi vet att kvinnor våldtas, män torteras och vi vill att vår regering uppmärksammar frågan. "

I fredags meddelade premiärminister O'Neill, att en diplomatisk not kommer att vidarebefordras till den indonesiska regeringen genom PNG: s Jakartaambassad:

"Vi måste respektera de internationella konventioner som skapats i organisationer som FN. Vi måste också respektera att Indonesien är en del av dessa organisationer. Genom dessa konventioner kommer vi att leverera en diplomatisk not för att ta upp våra medborgares oro över några av de rapporter som vi får från Västpapua om brott mot mänskliga rättigheter."

Detta är första gången på åratal, som en av Papua Nya Guineas premiärministrar har erkänt att brott mot mänskliga rättigheter sker i Västpapua.

Premiärminister O'Neill kommer också att uppmärksamma den indonesiska presidenten på Västpapuafrågan i en kommande demokratikonferens på Bali senare i år.

Indonesiens militär ockuperar Västpapua, den västra halvan av av ön som vi känner som Nya Guinea, och har utropat den som en del av Indonesien sedan 1962. I en folkomröstning 1969 fick västpapuanerna i verkligheten inte möjlighet att ge sina synpunkter. Utländska bolag från hela världen tillåts utvinna Västpapuas naturtillgångar, medan folken i området tvångsförflyttas och utsätts för massiva och dokumenterade övergrepp. Många har dödats. Protester från ursprungsfolken slås brutalt ned av den indonesiska militären. Omvärlden har under årens lopp förhållit sig påfallande passiv till allt detta.

Fakta:

Fjärde Världen handlar om:
-  Ursprungsfolk: samer, indianer, aboriginer, tuareger m fl
-  Romer, assyrier, europeiska minoritetsfolk m fl
-  Kulturmöten, -krockar, religioner, tänkesätt.
-  Arbetet mot rasism och krig.

Blogg: http://fjardevarlden.nyblogg.se/

Fjärde Världen