Kistamässan

Paradis för alla små och stora djurälskare

Pressmeddelande   •   Dec 16, 2009 16:06 CET

Den 3-6 januari är alla djurintresserade välkomna att träffa, klappa eller gosa med alla de djur som finns på den populära Husdjursmässan i Kista. Hela mässlokalen är fylld med reptiler, marsvin, akvariefiskar, möss, råttor, gerbiler, fåglar, illrar, hundar, katter, spindlar, hästar, kalvar, getter, kaniner och mycket annat.

- Som i allt annat går det trender, även i vilka husdjur vi har i hemmen. Den exotiska djurarten blir allt vanligare, men det är ändå de traditionella husdjuren som hund, katt och marsvin som är klara vinnare i popularitet och gosfaktor, berättar projektledare Gerd Lindén.

Fråga veterinären
Varje dag mellan 10-17 kan besökarna träffa mässveterinären Marianne Tornvall, känd från TV-programmet Veterinärerna samt ena parten i hemsidan för alla djurägare, veterinaren.nu. Sidan skall vara en informations- och faktabank för alla djurägare med frågelåda och ett forum för kommunikation. Veterinärerna besvarar frågor om sällskapsdjursets skötsel, hälsa och välbefinnande.

Premiär för Alpackor på mässan
För första gången erbjuder vi en Alpackautställning på Husdjursmässan. Onsdagen den 6 januari kommer vackra och showmässiga alpackor från hela landet att tävla med bruksvärdet , ullens kvalitet, i centrum. Influgen domare är Vicki Agar från England.

Klapphage, pirayor och kaniner
Varje dag arrangeras en mängd aktiviteter runt om på mässan. Den populära klapphagen är ett uppskattat inslag för alla mindre besökare. Här kan barnen klappa och gosa med snälla mysiga djur. Bollmora Akvarieklubb tar med sig ett 15-tal akvarier fyllda med vackra och dekorativa fiskar - det perfekta husdjuret för allergiker. De har även tagit med sig en tank med pirayor och ett saltvatten-akvarium till mässan.

Mässan bjuder även på stor kaninfest med tävlingar alla fyra dagar som arrangeras av Stockholms kaninhoppare. Svenska Gerbilföreningen är som vanligt på plats och informerar och visar upp gerbiler för alla nyfikna besökare och står som arrangör för utställningen för alla medlemmar söndagen den 3 januari. Föreningen Svenska Illervänner kommer att anordna Ferret Grand Prix, med en rolig och spännande hinderbana för illrar. Dessutom hundagility, marsvinsutställning, mopsutställning, Blandisutställning, fårklippning, ponnyridning och mycket mer.

Bodils Minicircus, som varit med oss alla år, finns dock tyvärr inte med oss i år. Vi vill rikta ett stort postumt tack till Bodil, som gick bort under våren 2009, för hennes stora engagemang för Husdjursmässan.

Ett husdjur innebär mycket glädje men även ett stort ansvar. Med anledning av detta har vi under alla år haft som policy att inte sälja levande djur på mässan, då vi inte vill uppmuntra till spontaninköp. Ett djurinköp måste vara väl genomtänkt, då hela familjen kommer att bli involverad under många år.

Husdjursmässan firar 21 år - vilket tyder på att mässan är ett klart måste både för stora som små djurälskare under julhelgen!

För mer information kontakta;
Gerd Lindén | gerd.linden@kistamassan.com | 08-506 650 41, 070-827 70 41

Välkommen 3-6 januari 2010 till Kistamässan i Stockholm!

LADDA NER PRESSMEDDELANDET HÄR >>

www.husdjursmassan.se >>

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Kistamässan - Sveriges mest centrala mäss- och eventanläggning - är strategiskt placerad i hjärtat av den företagsexpansiva regionen Kista Science City. I de nybyggda lokalerna om totalt 15 000 kvm har anläggningen kapacitet att arrangera mässor, genomföra kongresser och konferenser, events och konserter och allt annat som en flexibel möteslokal kan erbjuda. Den direkta anslutningen till E4, pendeltåg och tunnelbana gör Kistamässan lättillgänglig oavsett färdmedel och närheten till Arlanda och Bromma flygplats skapar gynnsamma förutsättningar även för långväga och internationella kontakter.