Paradiset

Paradiset i konkurs i sviterna av Corona

Pressmeddelande   •   Mar 23, 2020 14:07 CET

Matbutikerna Paradiset i Stockholm har via moderbolaget Hälsoparadiset AB idag ansökt om konkurs. Orsaken är att den fastlagda finansieringen som skulle ta bolaget till lönsamhet stoppades i sista stund på grund av den stora osäkerheten på finansmarknaden.

-Det känns helt fruktansvärt. Efter många års hårt arbete och mängder av lärorika misstag var vi verkligen på rätt väg. Våra butiker har utvecklats positivt den sista tiden tack vare ett hårt arbete från våra fantastiska medarbetare, leverantörer och kunder. Så sent som i förra veckan hade vi säkrat den finansiering som behövdes för att ta oss den sista biten till lönsamhet under nästa år. Men de negativa effekterna som Corona haft på finansmarknaden de senaste dagarna gjorde att finansieringen inte kunde slutföras. Tajmingen kunde tyvärr inte varit sämre för oss, säger Paradisets grundare Johannes Cullberg

Under det senaste 18 månaderna har bolaget följt sin fastlagda strategi mot lönsamhet. Två olönsamma butiker har stängts och overheadkostnader har reducerats kraftigt. En finansiering tillräcklig för att ta verksamheten till break-even under början av 2021 var säkrad och bestämd på bolagsstämma. Den stora osäkerheten kring de ekonomiska effekterna från Corona-pandemin fick dock till följd att finansieringen inte gick att slutföra i sista stund. Styrelsen har också utvärderat andra finansieringsalternativ vilket dock har visat sig inte vara möjligt i rådande läge. Sammantaget har det resulterat i en akut likviditetsbrist som bolagets styrelse inte bedömde att man kunde lösa med så kort varsel och nuvarande situation på finansmarknaden och därför ansökte styrelsen om att sätta bolaget i konkurs.

-Nu lägger vi all kraft på att ta hand om våra medarbetare och leverantörer och att sköta våra butiker på bästa sätt så länge som de har öppet. Många av oss har varit med sedan starten för fem år sedan och det känns oerhört tungt att resan nu är över. På någon vecka har många års arbete och ett stort antal personers investeringar utraderats, säger Johannes Cullberg.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Johannes Cullberg, 0700-228055 eller johannes@paradiset.com

Om Paradiset:

Paradiset driver matbutiker med fokus på hållbarhet och hälsa i Stockholm på Södermalm och i NK Saluhall. Bolaget grundades 2015 av Johannes Cullberg. Mer information om bolaget finns på www.paradiset.com

Om Paradiset

Paradiset är Sveriges mest hälsosamma matvarukedja och är störst i Skandinavien på naturliga och ekologiska produkter. Matbutikerna erbjuder ett fullt sortiment av livsmedel och hälso- och skönhetsartiklar, fria från onödiga och skadliga tillsatser till bra priser.

Paradiset grundades av Johannes Cullberg år 2015 och har tre butiker i Stockholm och har vunnit priser som Årets Butikskoncept 2017, Årets Ekobutik 2016 och Bästa Hyresgästkoncept 2016.

Läs mer på: www.paradiset.com