Lions Clubs International

Parasportare på väg till Rio får halv miljon av Lions

Pressmeddelande   •   Aug 12, 2016 15:18 CEST

Lions Sverige ger en halv miljon kronor till Parasportförbundet och de idrottande som ska tävla i Paralympics i Rio senare i år.

Lions har en lång tradition av att stötta barn och ungdomar med funktionshinder, bland annat genom sponsoring till Paralympics, men även på andra sätt – som att ge ut priser till goda förebilder. I maj fick parasportarna simmaren Maja Reichard från Nacka och rullstolsrugbyspelaren Stefan Jansson från Stockholm pris av Lions, Lions Bragdlejon, ett pris som delas ut till lovande idrottare inom handikappidrotten.

På bild ses parasportare som ska åka till OS i Paralympics tillsammans med H.K.H Kronprinsessan Victoria på ett evenemang på Parasportförbundet, där även representanter från Lions var med, bland andra Vivianne Eriksson från Sveriges Lions hjälpkommitté.

Fakta om Lions: Lions Clubs International, Sverige är med sina 11 000 medlemmar en del av internationella Lions med 1,4 miljoner medlemmar. Lions finns i 210 länder och geografiska områden över hela världen. Lions uppgift är att genom frivilliginsatser hjälpa andra människor, bygga broar mellan människor oavsett ras och religion och på andra sätt göra en samhällsinsats. Lokalt, nationellt och internationellt. Lions är politiskt och religiöst obundet. Sveriges Lions motto är: För samhällsansvar och livskvalitet. 2017 fyller organisationen 100 år och har som mål att hjälpa 100 miljoner människor över hela världen. Man är på god väg, drygt 90 miljoner har redan fått ta del av Lions hjälp.

För mer information: www.lions.se