OLIKA förlag AB

Pardis Moradi är här, men hen vill vara en annan!

Pressmeddelande   •   Dec 11, 2015 12:48 CET

En bok om ett barn, för alla barn

Pardis Moradi är här, men hen vill vara en annan!

Ibland vill en vara någon annan, om så bara för en dag. Just det får Pardis möjlighet att testa!

Ibland är det jobbigt att vara Pardis Moradi. Mormor bara tjatar. Dessutom vill hon att Pardis ska vara med i kören, och sjunga för hela skolan. Tänk om Pardis kunde vara någon annan …

Serie som speglar fler!

Pardis Moradi går i Lyckeskolan tillsammans med en massa klasskamrater. I varje bok i serien får vi lära känna en ny klasskompis, vilket på ett enkelt och självklart sätt speglar en mångfald av sätt att leva och vara. Samma mångfald som de läsande barnen befinner sig i. Genom medvetna urval av berättelser skapas möjlighet för fler barn att hitta spegling.

---
Författaren Ebba Berg ville med "Pardis Moradi är här!" hjälpa läsaren att inse att vi kan få reda på mycket om oss själva genom att sätta oss in i någon annan människas liv:"Genom att prova och våga nya saker, och ta lärdom av vad andra vågar och gör, kan vi upptäcka nya sidor av oss själva. Att vi klarar mycket. Och att vi faktiskt är bra som vi är."
Hittills har det kommit ut tre böcker i serien om Barnen i Lyckeskolan. I den första boken möter vi Abel Svensson, som undrar om någon är kär i honom. Den andra boken handlar om Klara Ek, vars pappas nya tjej har en hund, som inte alls är som en hamster. En hamster är nämligen det Klara önskar sig mest av allt.
"OLIKAs bok Kivi och Monsterhund förändrade språket 2012 genom att använda hen istället för hon eller han. Sedan dess har både vuxna och barn börjat använda ordet flitigt. Ändå har det saknas i böcker för skolåldern. Tills nu", säger Karin Salmson på OLIKA.
---
Titel: Pardis Moradi är här!Serie: Barnen i Lycksekolan
Författare: Ebba Berg
Illustratör: Carl Flint ISBN: 978-91-87413-03-2