Parex bank

Parex bank expanderar i Sverige: - Öppnar kontor i Malmö

Pressmeddelande   •   Aug 29, 2007 16:24 CEST

Parex bank fortsätter sin expansion i Sverige. 24 augusti invigdes Parex banks andra kontor i Sverige, denna gång i Malmö. Bankkontoret är en del av Parexgruppen, en av de största, äldsta och mest erfarna finansiella institutionerna i Baltikum som finns representerat i Sverige sedan 2002 och med ett Stockholmskontor sen 2006. Parex bank väljer att etablera sig i Malmö som en följd av en växande efterfrågan på sitt erbjudande i Skåne.

För att uppmärksamma sitt nya kontor erbjuder Parex bank nu sina kunder en speciellt hög ränta. Fram tills slutet av september får kunder 4,6% på det 1-åriga kapitalkontot och 4,1% på sparkontot.

- "Vi har fått en mycket stor tillströmning av kunder i Stockholm. Det finns en efterfrågan på konton med en hög avkastning i Sverige och vi har kunnat möta detta behov före andra lokala banker. Vi planerar för en fortsatt expansion i Sverige eftersom vi vill vara nära våra kunder, säger Evita Kezbere, VD för Parex bank i Sverige vid invigningen.

Parex banks invigning på Hamngatan 3 i Malmö city lockade ett stort antal besökare både från näringsliv och från andra delar av samhället. Lettlands ambassadör i Sverige Elita Kuzma, som närvarde på invigningen menade att Parexs etablering i Sverige är ett tecken på den starka lettiska ekonomin och på att Lettland kan erbjuda attraktiva finansiella produkter även på den svenska marknaden. Lana Keztere, kontorschef i Malmö, klippte tillsammans med Pia Kinhult, regionråd och ordförande i regionala tillväxtnämnden i Malmö, bandet som formellt invigde Malmökontoret.

- Konkurrensen på den svenska bankmarknaden blir bättre med aktörer som Parex bank. Självklart är det också kul att Parex bank valt att etablera sig i Malmö före Köpenhamn vilket visar på Malmöregionens och Sveriges attraktionstakt", säger Pia Kinhult, regionråd i Malmö.

Parex bank är en internationell bank med verksamhet i 15 länder och med huvudkontor i Riga. Parex fortsätter sin expansion och har nu två kontor i Sverige. Parex bank ligger idag i topp vad gäller inlåningsräntan i Sverige och ser nu en ökad efterfrågan på sparande i banken. Sparare får 4,6 % ränta på kapitalkontot, vilket är den högsta 1-åriga räntan i Sverige. Sparkontot erbjuder 4.1% i ränta.

För mer information, kontakta:
Evita Kezbere, VD Parex bank Sverige, tel 08-234 070, evita.kezbere@parex.se

Om Parex bank
Parex bank är en av de äldsta affärsbankerna i Lettland och en av de största bankkoncernerna i Baltikum. Med 36 miljarder SEK i förvaltat kapital erbjuder Parex bank produkter som inlåning, utlåning, betal- och kreditkort, leasing, försäkring, kapitalförvaltning och värdepappershandel. Parex bank finns representerat i 15 länder, bland annat i Tyskland och Schweiz. Sedan år 2002 finns Parex bank representerat i Sverige med bankkontor i Stockholm.
Bland bankens ägare finns förutom de två grundarna från Lettland, exempelvis Svenska Handelsbanken samt fonder från Danske Capital och East Capital.