Centerpartiet i Göteborg

Parisavtalet - hur blir företagen vinnare?

Pressmeddelande   •   Okt 19, 2016 15:47 CEST

Sveriges riksdag röstade den 12 oktober för Parisavtalets ratificering i Sverige. Parisavtalet innebär enorma möjligheter för företag att växa både inom och utanför Sveriges gränser om företagsklimatet förbättras och rätt satsningar görs. Rickard Nordin, Centerpartiets energipolitiska talesperson deltar i Hagainitiativets frukostseminarium den 21 oktober på Universeum om politikens roll för företagen när Parisavtalet ratificeras i Sverige.

- Regeringen bryr sig bara om företagen när de flyttar från landet och i Göteborg är det lika illa. Attityden mot företagare är horribel. De ses som ett problem och inte en möjlighet. Här finns en enorm potential om vi sköter våra kort rätt. Svensk teknik kan vara med och ställa om världen mot ett klimatsmart samhälle, säger Rickard Nordin

På frukostmötet kommer både ledande forskare från Chalmers, politiker och näringslivsföreträdare att delta för att ge sin syn på hur svenska företag kan bli vinnare i klimatomställningen.

- Självklart ska vi sätta upp tuffa mål, men vi behöver också hjälpa företagen att nå dit. Det är därför det behövs forskningsinsatser, smart upphandling och politiker som vågar se längre än till nästa val, fortsätter Rickard Nordin

- Vi har redan idag många företag som ligger i framkant. Kan vi vässa det ytterligare finns en enorm marknad när världen ska ställa om till att bli fossilfria. Det kan skapa nya jobb i Sverige och en mer hållbar värld att leva i. Därför satsar vi i Centerpartiet på grön skatteväxling där vi höjer skatterna på utsläpp samtidigt som vi sänker skattena på arbete. Så får vi både fler i jobb och minskade utsläpp, avslutar Rickard Nordin

Kontakt:

Louise Pettersson

Kampanj- och organisationsledare, Centerpartiet i Göteborg

louise.pettersson@centerpartiet.se

Frukostmöte - länk

Alla ska kunna bestämma över sitt liv genom egna och fria val. Du ska kunna skapa din egen framtid, oavsett var i landet du väljer att bo. Tillväxt och nya jobb skapas bäst om vi samtidigt tar ansvar för miljön. Utifrån det formar vi vår politik.