Stockholms Barnidrottsförening

Parkourlektioner i skolor

Pressmeddelande   •   Jan 11, 2018 20:36 CET

Under våren erbjuder Stockholms Barnidrottsförening skolor i Stockholm gratis parkourundervisning. Detta i ett led att försöka minska stillasittandet hos barn och även introducera en ny idrott för både elever och lärare.

Tanken bakom gratis parkourlektioner för skolor i Stockholms stad är att Stockholms Barnidrottsförening vill introducera en ny idrott för elever och lärare. Samt minska stillasittandet hos barn. Stockholms Barnidrottsförening erbjuder därför gratis lektioner i parkour under både lektionstid och på raster.

I samråd med skolan kan föreningen skicka ut en parkourtränare som med hjälp av en idrottslärare, håller i parkourlektioner för skolans elever under deras undervisning i Idrott och Hälsa.

Parkour kräver inte att man har vare sig speciella redskap eller kläder. Idrotten innehåller inga tävlingsmoment och kan utövas var man än befinner sig.

- Tanken är att inspirera barnen att röra på sig mer på rasterna så de lättare kan fokusera på lektionerna. Det finns starka samband mellan idrott och resultat men det finns inte alltid tid till organiserade idrottslektioner. Därför tror vi att parkour kan vara något som låter barnen idrotta spontant, även om de bara har 15 minuters rast, säger Bijan Zarrasvand, verksamhetsansvarig på Stockholms Barnidrottsförening.

Föreningen har även möjligheten att låta parkourtränare undervisa eleverna i parkour under deras raster på skolgården. Initiativet startades under hösten och har fått väldigt positiv respons enligt Bijan Zarrasvand.

- Vi har redan haft parkourundervisning under idrottslektioner på bland annat Gustav Vasa Skolan, Sköndalsskolans och Lilla Adolf Fredriks skola, säger han.

FAKTA OM PARKOUR

Parkour kommer ifrån Frankrike och det franska ordet “parcours” som betyder “resa/färd”. Det är en disciplin där du använder din kropp och elementen i din omgivning för att ta dig över olika hinder under din resa. Att ta sig från A till B genom att springa, hoppa, klättra, rulla, svinga och landa på snabbaste och effektivaste sätt. Att leta efter nya vägar och lösningar, att träna upp sin fysiska och psykiska kapacitet och att utvecklas och börja se hinder som möjligheter – det är Parkour!

Läs mer om initiativet:
www.stockholmsbif.se/parkour-i-skolan/

Kontakt:
Mail: info@stockholmsbif.se
Tel: 076-249 59 84

Vi tror att fysisk aktivitet under barndomen har positiva effekter på barnens koncentration- och inlärningsförmåga, deras tillväxt, samt deras hälsa genom ökad självuppfattning och självkänsla!
/Stockholms Barnidrottsförening