Spring Wine & Spirits

Parlansering på Systembolaget i september

Pressmeddelande   •   Aug 22, 2013 08:00 CEST

Den andra september lanseras två viner från Australiensiska Tahbilk, The Tower Chardonnay Viognier och The Tower Shiraz. Båda kommer att finnas i Systembolagets ordinarie sortiment, till priset 99 kronor. Namnet ”The Tower” syftar på det torn som byggdes 1882 och ligger i egendomen. Detta torn har spelat en stor roll i Tahbilks vinhistoria då man ända fram till 1940-talet använde det i vinmakningen.

Tahbilk har en lång historia, det grundades 1860 och är en av Australiens vackraste och mest historiska vingårdar. Den ligger i Nagambie Lake-regionen i centrala Victoria (120 km norr om Melbourne). Nagambie Lakes är den enda regionen i Australien och en av sex i världen där det lokala klimatet dramatiskt påverkas av den totala vattenmängden i sjöar, floder och vattenhål. Aboriginernas namn på Nagambie Lakes är Tabilk-Tabilk vilket betyder ”platsen med många vattenhål”. Nu lanseras två vinet från denna plats på Systembolaget.

Tahbilk The Tower Chardonnay Viognier
Druvorna till Tahbilk The Tower Chardonnay Viognier skördades i egendomen Tahbilks egna vingårdar. Kallmacerationen skedde cirka 4 timmar innan pressningen. Omkring 30 procent av chardonnay- och viognierdruvorna samjäste och resterande var druva för sig. Ca 20 procent av vinet lagrades på franska fat under sex månader.

I den stilfulla blandningen gifter sig klassiska Chardonnay-frukttoner av persika och melon med härliga Viognierns blommiga och aromatiska toner. Tahbilk The Tower Chardonnay Viognier är den perfekta partnern till krämiga pastarätter, skaldjur och fisk, gärna ångkokt.

Fakta: Tahbilk The Tower Chardonnay Viognier |  Ursprung: Australien | Producent: Tahbilk | Druvor: Chardonnay 80% och Viognier 20% | Årgång: 2012 | Alk: 13% | Vol: 75cl | Art.nr: Art.nr: 2301 | Pris: 89kr

Tahbilk The Tower Shiraz
Druvorna till Tahbilk The Tower Shiraz skördades i egendomen Tahbilks egna vingårdar. Delar av vinet jäste i öppna träfat och resterande på tankar av rostfritt stål. Därefter flyttades vinet över till franska fat där det lagrades under sex månader.

Doften är kryddig med peppar och vaniljtoner. Smaken är ungdomligt sprudlande med fruktsmaker och mogna, röda bär och plommon. Detta vin passar mycket bra till stenugnsbakad pizza och grillat kött, gärna med smakrika tillbehör och heta såser.

Fakta: Tahbilk The Tower Shiraz | Ursprung: Australien | Producent: Tahbilk | Årgång: 2012 | Druva: Shiraz | Alk: 13,5% | Vol: 75cl | Art.nr: 2159 | Pris: 89kr

För mer information, vänligen kontakta;

Carl Brix, produktchef på Spendrups Vin, tel 070-3254695, carl.brix@spendrupsvin.se

www.spendrupsvin.se

Spendrups Vin importerar, säljer och marknadsför vin. Företaget har 20 medarbetare och är ett helägt dotterbolag inom Spendrups dryckeskoncern. Vi arbetar nära tillsammans med Spendrups Bryggeri, framförallt avseende försäljning och distribution. Sedan starten 1995 har vinbolaget vuxit till att bli en ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och är leverantör av ett brett sortiment till Systembolaget.

Spendrups Vin representerar idag ett 70-tal vinproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat E & J Gallo Winery, McPherson, Trapiche, Ogier, Boschendal, El Coto, Cono Sur, Peter Lehmann och Frescobaldi.