Transportföretagen

Parterna överens om pilotavtal

Pressmeddelande   •   Feb 26, 2016 11:30 CET

Klockan 11 idag accepterades medlarnas bud i pilotkonflikten av både arbetsgivare och fack. Därmed upphör konflikten. Svenska Flygbranschen och GEC har därmed fått det kollektivavtal man arbetat för sedan i höstas.

Avtalet omfattar bland annat en modern pensionslösning liksom en stor flexibilitet avseende förläggning av såväl arbetstider som semester.

- Vi är glada över att nu äntligen kunna teckna kollektivavtal för piloter anställda hos GEC. Vi har arbetat för att nå en lösning under flera månader, säger Elisabeth Holming-Schiller, tf vd för Svenska Flygbranschen.

GEC har verkat i Sverige sedan oktober 2015. Bolaget har i enlighet med den svenska modellen initierat en dialog med Svensk Pilotförening, SPF, om tecknande av kollektivavtal.

- Avtalet är väl anpassat för den verksamhet som GEC bedriver, avslutar Elisabeth Holming-Schiller.

För mer information kontakta Ebba Fredin, pressekreterare Transportföretagen, 0730-447120 eller ebba.fredin@transportforetagen.se

transportforetagen.se

Svenska Flygbranschen är ett av åtta förbund inom Transportföretagen. Svenska Flygbranschen organiserar ca 100 företag med drygt 10 000 anställda. Transportföretagen är en samarbetsorganisation för arbetsgivar- och branschförbund inom transportnäringen, inklusive motor- och petroleumbranscherna, samt en förbundsgrupp inom Svenskt Näringsliv.

transportforetagen.se/sfb