Svensk mat- och miljöinformation

Parti för djuren i Riksdagen

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2011 07:16 CET

Pressmeddelandet som PDF

Den 9 februari kl 9.3012.00 visas dokumentären Meat the truth om djurhållningens miljökonsekvenser i Riksdagen. I samband med visningen har du en unik chans att träffa filmens skapare Karen Soeters.

Ett extra tillskott till programmet är filmens förgrundsgestalt, tillika partiledare för nederländska Parti för djuren, Marianne Thieme. Missa inte detta tillfälle att höra Thieme berätta om hur partiet blev världens första djurskyddsparti med parlamentarisk representation!

Parti för djuren är Nederländernas snabbast växande parti, med en mycket aktiv djurskydds- och miljöpolitik. Hösten 2006 blev Parti för Djuren världens första parti med djurskydd som huvudfråga med parlamentarisk representation. Partiet har platser såväl i nederländska representanthuset som i senaten och provinsförsamlingarna.

Partiets vision är ett samhälle som behandlar djur på ett humant sätt och partiet framhåller också kopplingen mellan djurhållning och social och ekologisk hållbarhet. Genom stiftelsen Nicolaas G. Pierson Foundation gör de forskning och kunskap inom områdena tillgänglig för allmänheten och bedriver även egen forskning.

En stor satsning har varit dokumentärerna Meat the truth och Sea the truth, som på ett lättbegripligt sätt belyser djurhållningens och det industriella fiskets enorma negativa miljökonsekvenser. Meat the truth visas i Riksdagen den 9 februari. Meat the truth och Sea the truth visas också i ABF-huset i Stockholm den 8 respektive 9 februari.

Meat the truth och Sea the truth: visningar och seminarier 8 och 9 februari

> Meat the truth: filmvisning och seminarium i ABF-huset
8 februari kl. 18.0021.00, ABF-huset, Sveavägen 41, Stockholm

18.0019.10 Visning av filmen Meat the truth
19.10
19.40 Fika och mingel
19.40
21.00 Seminarium och frågestund med filmens skapare, Karen Soeters och Monique van Dijk Armor från Nicolaas G. Pierson Foundation

Öppen visning. Ingen föranmälan behövs. Fri entré. Billig ekologisk, vegansk fika finns till försäljning i pausen. Filmvisningen och seminariet sker på engelska. Arrangörer: Svensk mat- och miljöinformation, Köttfri måndag, Djurens Rätt och ABF Stockholm.

> Meat the truth: filmvisning och frukostseminarium i Riksdagen
9 februari kl. 09.3012.00, Sal L4-17, Sveriges Riksdag, Mynttorget 2, Stockholm

09.3010.00 Frukostmingel
10.00
11.10 Visning av filmen Meat the truth
11.10
12.00 Frågestund med Marianne Thieme, partiledare för Parti för djuren och Karen Soeters, direktör för Nicolaas G. Pierson Foundation

Visning för politiker, press och inbjudna gäster. Filmvisningen och seminariet sker på engelska. Arrangemanget är kostnadsfritt. Vi bjuder på kaffe, te och vegetariska samt veganska frukostsmörgåsar. Arrangörer: Vänsterpartiet och Miljöpartiet i Riksdagen i samarbete med Svensk mat- och miljöinformation.

Obligatorisk föranmälan senast 7 februari till Anna Havula, anna.havula@riksdagen.se, 08-786 54 29. Skriv ditt namn och vilken organisation du representerar i anmälan. Ta med legitimation till Riksdagens säkerhetskontroll.

> Seminarium hos Världsnaturfonden WWF, Ulriksdals Slott
9 februari kl. 15.3017.00, Världsnaturfonden WWF, Ulriksdals Slott, Solna

Föreläsning och frågestund med Karen Soeters och Monique van Dijk Armor från Nicolaas G. Pierson Foundation, som producerat dokumentärerna Meat the truth och Sea the truth om köttproduktionens respektive fiskets miljökonsekvenser. Föreläsningen och frågestunden sker på engelska.

Fri entré. Obligatorisk anmälan senast 7 februari till Per-Anders Jande, jande@smmi.nu. Arrangörer: Svensk mat- och miljöinformation och Världsnaturfonden WWF.

> Sea the truth: filmvisning och seminarium i ABF-huset
9 februari kl. 18.0021.00, ABF-huset, Sveavägen 41, Stockholm

18.0019.10 Visning av filmen Sea the truth
19.10
19.40 Fika och mingel
19.40

Bokningar av intervjuer med Marianne Thieme och Karen Soeters:

Marco Espvall, Svensk mat- och miljöinformation

espvall@smmi.nu, 070-312 29 96

Frågor om kött och miljö samt praktiska frågor om visningar och seminarier:

Per-Anders Jande, informationsansvarig, Svensk mat- och miljöinformation

jande@smmi.nu, 073-891 07 27

Frågor till Nicolaas G. Pierson Foundation:

Monique van Dijk Armor, internationell evenemangssamordnare, Nicolaas G. Pierson Foundation

info@ngpf.nl, +31 20 520 3877

Köttproduktionen orsakar stora problem

FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation, FAO, räknar med att djurhållningen står för 18 procent av mänsklighetens växthusgasutsläpp1. I Sverige står köttet få 20 procent av växthusgaserna, enligt forskare på SIK, Institutet för livsmedel och bioteknik2. Ett kilo nötkött motsvarar 250 kilometers bilåkande. Forskarnas slutsats är att om vi vill hejda klimatförändringarna, så måste vi äta mindre kött.

Filmen Meat the truth presenteras av Marianne Thieme, partiledare för nederländska Parti för djuren, ett parti som fokuserar på djurskydds- och miljöfrågor. Filmen utgör ett komplement till tidigare dokumentärer om klimatförändringarna, som Al Gores En obekväm sanning.

Meat the truth visar att djurhållningen globalt släpper ut mer växthusgaser än alla bilar, lastbilar, flygplan och fartyg tillsammans. Frågor om djurhållningens konsekvenser för vattentillgång och fördelningen av världens livsmedelsresurser tas också upp i filmen.

I slutet av dokumentären presenteras förslag på praktiska lösningar för att hejda klimatförändringarna. Ett exempel är att om alla människor i USA skulle avstå från kött en dag i veckan, så skulle det innebära en årlig minskning av landets växthusgasutsläpp med motsvarande 46 miljoner flygningar tur och retur mellan New York och Los Angeles.

Fisket ett lika stort miljöproblem som köttet

Många studier visar också att människans utnyttjande av de marina resurserna har lett till ett flertal arters totala utrotning och till en dramatisk nedgång bland många arter. Hela 75 procent av de viktigaste marina fiskeområdena är antingen överexploaterade eller fullt utnyttjade, och världshaven har förlorat upp emot 90 procent av de stora fiskarna sedan industrifisket satte fart på allvar för drygt 50 år sedan.3

Dokumentären Sea the truth är en fristående uppföljare till Meat the truth och fokuserar på det storskaliga fiskets konsekvenser. Ledande forskare menar att om vi fortsätter att fånga fisk i nuvarande takt, så kommer haven vara tomma inom 40 år. Det finns även en stark koppling mellan djurindustrin och fiskerinäringen. En tredjedel av den fisk vi drar upp ur haven blir nämligen proteinfoder för djurhållningen.

I filmen undersöker två unga marinbiologer tillståndet hos vårt största ekosystem under ledning av den holländska parlamentarikern Marianne Thieme. Undervattensfotografen Dos Winkel fångar skönhet i det marina livet och visar på det enorma hot som det utsätts för.

Denna dokumentär visar att utfiskningen och förstörelsen av marina ekosystem har gått för långt för att det ska gå att bedriva hållbart fiske, utan att vi helt enkelt måste sluta fiska tills ekosystemen återhämtar sig.

Mer om filmerna

www.meatthetruth.nl/en/about-the-film
www.seathetruth.nl/en/about-the-movie

Filmernas logotyper

www.seathetruth.nl/images/vis.php?lang=en
www.meatthetruth.nl/wp-content/themes/seathetruth_theme/images/vis.png

Svensk mat- och miljöinformation

Svensk mat- och miljöinformation, SMMI, är en ideell förening som informerar om matens miljöpåverkan och arbetar för en hållbar livsmedelsproduktion. Läs mer på www.smmi.nu.

Parti för djuren

Parti för djuren (Partij voor de Dieren, PvdD) fokuserar på djurskydds- och miljöfrågor. Partiet är världens enda parti med fokus på djurskyddsfrågor som har parlamentarisk representation. Partiet har platser såväl i nederländska representanthuset som i senaten och provinsförsamlingarna. Läs mer på www.partyfortheanimals.nl.

Nicolaas G. Pierson foundation

Nicolaas G. Pierson Foundation tar fram informationsmaterial och producerar filmer med fokus framför allt på djurhållningens miljökonsekvenser. Läs mer på www.ngpf.nl/en.

Marianne Thieme and Karen Soeters

Marianne Thieme
Chair, Party for the Animals

Marianne Thieme is not only the co-founder of the Party for the Animals, but also its party leader.  Following her law degree at the Erasmus University in Rotterdam, she worked for a governmental advice bureau for several years (from 1998 to 2001). Her career in animal protection began as a fauna consultant for the Dutch Society for the Prevention of Cruelty to Animals.  Following this, she worked as policy adviser for Bont voor Dieren (Fur for Animals), an organization for the protection of fur-bearing animals.

In October 2002, she set up the Party for the Animals together with some other animal protectionists. In February 2004, the Party chose her as party leader for the European elections of 10th June 2004. After these elections, Marianne Thieme became the director of Stichting Wakker Dier, an organisation that campaigns for the abolition of the factory farming industry.  In her capacity as director of this organization, the agricultural magazine Boerderij proclaimed her the most influential woman in the Netherlands with respect to the social and economic position of farmers. In November 2006, she won a seat in the Dutch House of Representatives and also became party chair. In addition to her political post, Marianne Thieme is also a board member of the Stichting Faunabescherming, an organisation for the protection of wild animals.

Press photo: www.smmi.nu/press_releases/marianne_thieme.jpg

Karen Soeters, MA
Director, Nicolaas G. Pierson Foundation

Karen Soeters was appointed as director of the Nicolaas G. Pierson Foundation in August 2007. She is also the project manager for the much-discussed documentary Meat the Truth.  In addition to these activities, she also works as a lecturer at the Institute for Media and Information Management, Hogeschool van Amsterdam and is a board member of the Dutch Vegetarian Society. She has also been active for the Party for the Animals in the province of North Holland.

During her Communication Science studies at the University of Amsterdam, she followed courses in law and political science alongside those in policy and media studies.  Karen Soeters has been interested in animal welfare and environmental issues for as long as she can remember. After graduation, Soeters also worked as a researcher for, amongst other employers, an international research agency in New York. In addition, she has been active as a consultant for a variety of organizations.

Press photo: www.smmi.nu/press_releases/karen_soeters.jpg

1. Se www.fao.org/docrep/010/a0701e/a0701e00.HTM

2. Se www.sik.se/archive/pdf-filer-katalog/SR793.pdf

3. Se www.naturskyddsforeningen.se/upload/Foreningsdokument/Policies/dok-kusthav-havspolicy.pdf