Partille Cup - World of Handball

Partille Cup arrangerar European Open till och med 2016

Pressmeddelande   •   Dec 06, 2012 09:59 CET

Det är med stor glädje vi kan meddela att Partille Cup står som arrangör för European Open Championship (EOC) under ytterligare fyra år.

EOC är en landslagsturnering som spelas parallellt med Partille Cup. Turneringen är öppen för landslag 18-19 år där herrar och damer alternerar vart annat år. Upp till 24 landslag kan deltaga och sedan starten 2005 har 38 europeiska nationer deltagit samt Qatar, Brasilien och Egypten. Varje lag består av 20-25 spelare och tillsammans med arrangörer, delegat och domare beräknas evenemanget ha 500-600 deltagare.

Svenska Handbollförbundet och Partille Cup har gemensamt sökt evenemanget av Europeiska Handbollförbundet. Alla parter är också delaktiga i genomförandet.

Först ut är herrar som 2013 skall göra upp om den åtråvärda titeln. Gruppspelsmatcherna kommer att spelas i Lisebergshallen och Valhalla Sporthall medan finalspelet går i Scandinavium.

Värdstaden är Göteborg, som har en lång erfarenhet av evenemang, är omtalad för sin trevliga atmosfär med hjälpsamma människor som gärna samarbetar för att göra evenemang så bra som möjligt. Både för deltagaren och besökaren. Staden är en liten storstad och erbjuder EOC gångavstånd mellan alla arenor, hotell och restauranger.

Läs mer om evenemanget på vår hemsida: www.partillecup.com eller på Europeiska Handbollförbundets sida www.eurohandball.com.

Alla är hjärtligt välkomna att följa dramatiken på plats mellan den 1-5 juli 2013.

Partille Cup - A World of Handball
Partille Cup är världens största och mest internationella yhandbollsturnerning för ungdomar och en av Sveriges största årligen återkommande evenemang. Turnerningen spelas varje sommar i Göteborg och över 1000 lag från 50 nationer deltar. Arrangemanget slutar aldrig utvecklas och är så mycket mer än handboll. Tack vare våra sociala projekt lever Partille Cup året om och bidrar till att sprida handbollen internationellt.