Pixbo Wallenstam Innebandy

Partille och Pixbo Wallenstam inleder långsiktigt samarbete

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2010 17:20 CEST

Samarbetet mellan föreningarna syftar till att utveckla attraktivare miljöer för spelarutveckling inom respektive förening. Avtalet är tecknat över fem år.

Partilles ordförande Joachim Bech ser stora möjligheter med samarbetet: – Detta betyder att klubbarnas hela verksamhet kommer att utvecklas, allt från vårt ledarskap till hur våra yngsta utvecklas till framtida storspelare. Tillsammans flyttar vi fram våra positioner inom distriktet i syfte att stärka detsamma.

Klubbarna skall bland annat verka för att spelare utvecklas så länge som möjligt i sin moderförening, exempelvis genom att spelare under 16 år inte skall behöva byta förening för att kunna fortsätta utvecklas.

Kalevi Pessi, i Pixbo Wallenstams sportgrupp, har höga förväntningarna på utbytet: Samarbetet kommer att stärka båda föreningars spelar- och ledarutveckling, där ambitionen är att behålla och utveckla våra talanger inom respektive förening. Långsiktigt syftar samarbetet till att flytta fram Göteborgsinnebandyns position.

Ulf Andersson, sportchef i Partille, ger sin syn på samarbetet: – Jag tror det är viktigt för sporten att föreningar börjar samarbeta för att få en positiv utveckling. Att Pixbo skall ta SM-guld samtidigt som vi är ett bra allsvenskt lag är inget motsatsförhållande. Tvärtom. Detta är bra för både spelare och föreningarna. Sporten måste mogna, sätta sig och föreningarna hitta sin nivå. Detta steg känner jag är helt rätt.

– Behovet av erfarenhetsutbyten inom Göteborgsinnebandyn är stort. Det är från Pixbo Wallenstams sida viktigt att utifrån flera perspektiv utveckla samarbetsformer med andra föreningar i regionen, avslutar Magnus Nilsson, ordförande i Pixbo Wallenstam.

Mer kommentarer:
Joachim Bech, ordförande Partille IBS, tfn 0709-18 81 20
Ulf Andersson, sportchef Partille IBS, tfn 0709-89 26 76
Kalevi Pessi, sportgruppen Pixbo Wallenstam IBK/IBF, tfn 0706-98 94 48
Magnus Nilsson, ordförande Pixbo Wallenstam IBK/IBF, tfn 0733-25 43 01

Mer info:
www.pibs.se
www.pixbo.se

Partille Innebandy är en klubb med 475 spelare och 70 ledare. Klubben bildades som en sammanslagning utav Partille IBS och Partille IF Innebandy 1996 och har sitt upptagningsområde i Partille kommun. Partille IBS verksamhetsidé är att bedriva och utveckla en kvalitativ dam- och herrinnebandy på alla nivåer från ungdom till elit och veteran inom Partille kommun och dess närområden.

Pixbo Wallenstam Innebandy deltar med sina dam- och herrlag sedan många år i innebandyns högsta serier med framgångsrika resultat. Föreningen, som bildades 1981, bedriver även en omfattande ungdomsverksamhet med närmare 900 medlemmar, varav ca 750 spelare och 150 ledare. Föreningen har ca 50 seriespelande lag med bas i Mölnlycke, Härryda kommun.