Partisamling och analysgrupp

Pressmeddelande   •   Okt 29, 2004 16:54 CEST

Vänsterpartiets partistyrelse beslutade idag att en partisamling ska genomföras den 4 december. Till partisamlingen ska representanter för samtliga drygt 200 partiföreningar i landet inbjudas.

- En mycket omfattande debatt om partiet har den senaste tiden förts i medierna. Dels har det skrivits mycket om partiet, dels har partiledningen och enskilda skrivit ett stort antal artiklar och gjort uttalanden. Det finns nu ett behov av att faktiskt träffas och föra en dialog partimedlemmar emellan, säger partisekreterare Pernilla Zethraeus.

- Vi hoppas att partisamlingen kan bli ett avstamp för att börja jobba framåt och samla kraft inför kommande valrörelse.

Partistyrelsen beslutade också att tillsätta en analysgrupp som ska komplettera och fördjupa analysen av partiets internationella kontakter i historien.

- Uppdraget är att slutföra den granskning och uppgörelse med historien som inledes med den så kallade vitboken i början av 1990-talet, säger Pernilla Zethraeus.

Gruppen ska presentera sina resultat i augusti 2005. Gruppens sammansättning ska beslutas vid nästa partistyrelsemöte i december.

För mer information, kontakta:
Pernilla Zethraeus, tel. 070- 325 48 74
Vänsterpartiets presstjänst, tel. 070- 620 00 64