Expedia.se

Partnern bästa sällskapet på shoppingresan

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2016 15:59 CEST

När svenskar åker på shoppingsemester tar vi helst med oss en partner. Föräldrar, däremot, döms ut som ressällskap när det handlar om shopping, visar en ny undersökning från Expedia.

11 000 personer från elva europeiska länder har medverkat i nätresebyrån Expedias undersökning om vanor och attityder till shopping i samband med resor.

Resultatet visar att såväl svenskar som européer överlag skulle välja sin partner som ressällskap vid en shoppingsemester. Över hälften av svenskarna (54%) och lika stor andel totalt sett i under-sökningen, har angett detta. Det näst populäraste alternativet är att åka tillsammans med en kompis (26%).

– Det är intressant och samtidigt en smula förvånande att så många föredrar en partner framför en vän. Shopping som företeelse förknippas ju ofta med kompisar och socialt umgänge. En annan spännande insikt är att de som väljer att resa ensamma på shoppingresa är fler än de som väljer att ta med en förälder, säger Susanne Svensson, talesperson på Expedia.se

Finländarna (11%) är de som i högst utsträckning kan tänka sig att resa själv på shoppingsemester medan spanjorerna (2%) är de som i minst utsträckning kan tänka sig det. Fransmännen (6%) är mest öppna för att åka på shoppingsemester med en förälder medan danskarna (1%) är minst öppna för det alternativet.

På Expedias specialsajt http://www.expedia.se/vc/inspiration/shopping finns mer inspiration och tips för den som vill åka på shoppingresa.

Topplista: Personer vi helst tar med på shoppingresa

Resultat samtliga länder:

1.Partner 54%

2.Bästa kompis 26%

3.Ensam 6%

4.Annan person 5%

5.Förälder 4%

Baserat på svar från 11 000 respondenter i 11 länder

Resultat svenskar:

1.Partner 54%

2.Bästa kompis 22%

3.Annan person 8%

4.Ensam 6%

5.Förälder 4%

Baserat på svar från 1000 svenska respondenter

Om undersökningen:

Rapporten bygger på en undersökning som omfattar totalt 11 000 personer från elva länder: Sverige, England, Frankrike, Tyskland, Irland, Italien, Spanien, Finland, Nederländerna, Danmark och Norge. Undersökningen är genomförd mellan 27 juli och 8 augusti 2016 av det oberoende marknadsundersökningsföretaget OnePol, på uppdrag av Expedia.

Expedia.se lanserades 1996 och tillhör Expedia Group, som är världens ledande internetbaserade resebyrå, med miljoner av resenärer över hela världen varje år. Expedia är en av världens ledande internetbaserade resebyrå och erbjuder hundratusentals hotell, från boutiquehotell till stora hotellkedjor, samt tillgång till flygbiljetter med fler än 400 flygbolag och även möjligheten att boka hyrbil och ett brett utbud av aktiviteter.

www.expedia.se erbjuder avancerade sökverktyg, som gör det möjligt att kombinera olika alternativ, söka efter och forma en resa som passar individuella behov. Detta koncept är även tillgängligt genom Expedias prisbelönta mobilapp, som gör det möjligt att boka flyg och hotell direkt från telefonen. Både hemsidan och mobilapplikationen erbjuder många olika verktyg, som gör livet lättare för resenären. Dessa verktyg inkluderar bland annat kartor över städer och flygplatsterminaler, restips, status på flygavgångar och destinationsguider. Genom att använda de tillgängliga tjänsterna för att skapa individuella paketresor, där flyg och hotell bokas tillsammans, sparar man i genomsnitt 1200 kr per bokad resa.

Expedia.se är en del av Expedia Inc. Företaget skapar konsumentvärde för både fritids- och affärsresenärer, samt assisterar reseleverantörer med ökad efterfrågan och direkta bokningar.

Få tillgång till vår databas:

Som en av världens största internetbaserade resebyrå har Expedia tillgång till detaljerade databaser över konsumenters resebeteende. Om du är journalist eller media och vill ha specifik kunskap inom ett område, så tveka inte att ta kontakt.

Registrerade varumärken och logotyper tillhör sina respektive ägare. © 2014 Expedia, Inc. Fullständiga rättigheter. CST: 2029030-50Expedia