PartnerTech AB

PartnerTech skriver avsiktsförklaring att förvärva BEVE Electronics

Pressmeddelande   •  Jun 02, 2003 09:21 CEST

PartnerTech skriver avsiktsförklaring att förvärva BEVE Electronics

För att förstärka kompetensen inom mikrovågsteknik och rollen som leverantör till försvarsindustrin har PartnerTech skrivit en avsikts-förklaring om att förvärva samtliga aktier i BEVE Electronics AB. BEVE Electronics är en kontraktstillverkare med fokus på avancerade elektronikkomponenter och system. Företaget, som är under rekonstruktion, har en årlig omsättning på drygt 200 MSEK med cirka 170 anställda. Bolaget är idag ett dotterbolag till det Kanada-baserade företaget Mitec Telecom Inc.

BEVE Electronics är beläget i Borås i västra Sverige, där cirka 50 procent av världsmarknaden för mikrovågsteknik finns koncentrerad. Företaget är en ledande kontraktstillverkare av avancerade elektronikkomponenter och system med högt teknikinnehåll. Kunderna återfinns främst inom försvars-, medicinsk teknik- och telekomindustrin.

Förvärvet är villkorat av att ackordsuppgörelsen accepteras och kommer att föregås av en "due diligence". Ett övertagande beräknas ske under sommaren 2003.

Förvärvet beräknas omgående ge PartnerTech en positiv resultateffekt.

– I och med förvärvet kommer vi att ytterligare utöka vår kompetens inom mikrovågsteknik och bredda vår roll som leverantör till försvarsindustrin, säger Mikael Jonson VD för PartnerTech. Dessutom stärks vår marknadsposition i västra Sverige.

Rajiv Pancholy, VD för Mitec, välkomnar PartnerTech som ägare till BEVE.

– Vi är mycket glada över en försäljning till PartnerTech, det känns tryggt för oss att lämna över verksamheten till dem. Deras inriktning mot helhetslösningar stämmer väl överens med våra egna ambitioner och kundernas krav.

För ytterligare information:
Mikael Jonson, VD PartnerTech AB, tfn. 070-678 10 01.
Keith Findlay, CFO Mitec Telecom Inc. tfn. +1 514 694 90 00.

PartnerTech utvecklar och tillverkar på uppdrag av ledande företag, främst inom områdena telekommunikation, informationsteknologi, verkstadsindustri och medicinsk teknik. Företaget har före förvärvet cirka 1 200 medarbetare och är noterat på O-listan vid Stockholmsbörsen.(www.partnertech.se)