Lindex AB

Party, party!

Pressmeddelande   •   Sep 25, 2003 09:29 CEST

En lång och härlig festsäsong breder ut sig framför oss. Från de första höstfesterna till årets nyårsfirande, däremellan ryms många tillfällen att klä upp sig lite extra.

- Årets festkollektion skulle jag vilja beskriva som mera party, glitter och glamour än på länge, berättar Ann-Chi Pelin designern bakom årets festkollektion på Lindex.

Svart är den stora färgen
Svart är, som sig bör, basen i färgkartan för festkollektionen. Andra färger vid sidan av svart är mörkt antracitgrått, mörkt lila och mörkt brunt. Rödskalan från cerise till klarrött och mörkare röda toner används som kickfärger. Metalleffekter är viktiga, mest fokus på guld, men även silver
och brons används för att skapa den rätta partylooken.

Dekorerat
Det glittrar, glänser och blänker om årets festkläder. Känslan är dekorerad, pärlor, små och större glitterstenar och paljetter används flitigt, allt för effektens skull.

Dekorationerna är ofta ton i ton, till exempel svart på svart för att bibehålla den sofistikerade känslan. Brodyrer, spetsar och metallinslag som guld och silverlurex ökar ytterligare det festliga intrycket.

Materialen är antingen tunga med vackert fall som crepe eller med lyster som satiner, men även sammet eller transparenta kvaliteer som chiffonger eller mesch är viktiga i höstens festkollektion. Spännande kontraster skapas genom att kombinera de matta ytorna mot de blanka.

Siluetter
Kontrasten är viktig även när det gäller siluetten för höstens festkläder. Tighta, kroppsnära toppar kombineras med vida byxor eller med en kjol med vippig vidd nedtill. Till den nya, större och mera volymiösa överdelen som tunikan eller blousonen bärs helst raksmala byxor, pantalonger eller leggings men även den raka och smala kjolen.

Olika typer av spännande ärmskärningar som fjärils- eller pingvinärmar är vanliga i överdelarna. Att visa mycket hud är viktigt och därmed ser vi också mera djupa, vågade halsringningar än tidigare i höstens festkollektion. Dragskoeffekter används för att åstadkomma rynkdetaljer och draperingar.

Även den orientaliska känslan i både mönsterbild och modeller gör sig gällande i festkläderna i höst. Vi ser bland annat drakar, och körsbärsblommor som mönster och dekorationer samt kimonos, små kinesiska klänningar och detaljer som snedknäppningar och långa band som används för att drapera och viras runt kroppen.

Långa silkiga halsdukar med långa fransar, sjalar i glitternät samt platta små paljettbeströdda väskor är viktiga accessoarer för höstens fester. Skorna är gärna med höga klackar och antingen en smal spetsig tå eller den nya kvinnligt rundade tån.

För vidare information kontakta
Kirre Sjödén, kirre.sjoden@lindex.se, Pressansvarig Lindex