Intel Security

Partybilderna kan kosta dig jobbet

Pressmeddelande   •   Feb 18, 2013 08:03 CET

I McAfees globala undersökning "Love, Relationships and Technology" har över 7500 människor runt om i världen svarat på frågor kring bland annat hur den digitala närvaron kan påverka karriären. Många av de tillfrågade uppger att de är rädda att deras förflutna ska hinna ikapp dem på jobbet.

• En av fyra i åldern 18-34, är oroliga för att bilder från ungdomliga äventyr och studietiden ska nå kollegor eller chefen på jobbet
  • Ännu fler personer, hela 40 procent i åldrarna 18-24 år, är mycket oroliga att deras kollegor eller chefer på jobbet ska se deras privata foton

Och oron verkar vara befogad. Över 10 procent säger sig ha fått stå till svars för material som publicerats i sociala medier på deras nuvarande jobb eller under en arbetsintervju. Lika många personer, 11 procent, uppger att man känner någon som har blivit av med sitt jobb på grund av att privata bilder eller statusuppdateringar har nått arbetsplatsen.

• Över 8 procent av de tillfrågade mellan 18-44 år uppger att de blivit uppsagda på grund av material publicerat på internet

- Detta är en enkätundersökning så man får ta siffrorna för vad de är. Men det är alldeles uppenbart att vi har en generation som på ett mycket konkret sätt kommer att få känna på innebörden i uttrycket Internet glömmer inte, säger Fredrik Möller, chef för McAfee i Norden och Baltikum.

För mer information från och om undersökningen, kontakta stefan.bonnevier@axicom.com

Om McAfee, Inc.

McAfee, ett helägt dotterbolag till Intel Corporation (NASDAQ: INTC), är världens största helt dedikerade IT-säkerhetsföretag. McAfee åtar sig att lösa även de svåraste säkerhetsutmaningarna globalt. Företaget levererar proaktiva och beprövade lösningar och tjänster som säkrar system, nätverk och mobila enheter världen över, vilket möjliggör för användare att koppla upp sig, surfa och handla säkrare på internet. Med hjälp av sin molnbaserade tjänst McAfee Global Threat Intelligence, som levererar hotdata, så kan McAfee utveckla innovativa produkter som möjliggör för hemanvändare, företag, offentlig sektor och tjänsteleverantörer att säkerställa att de efterlever regler och lagar och att deras information är skyddad, att avbrott förhindras, sårbarheter identifieras, och att deras säkerhet kontinuerligt övervakas och förbättras. http://www.mcafee.com