Partykungen

Partyking.fi slår upp portarna i Finland

Pressmeddelande   •   Jun 01, 2018 12:50 CEST

I snart 10 år (sedan 2009) har Partykungen sålt partyprylar till svenska befolkningen. Redan från början kunde även boende i Finland beställa från den svenska sidan för leverans över landsgränserna. Sedan 2017 finns inte den möjligheten längre men nu är det åter igen dags för partysugna finnar att kunna handla. Idag öppnar Partyking.fi med lokalt språk och kundtjänst på finska.

Smyglansering lagom till sommaren

Tidigare har företaget valt att lansera både sin norska och danska sida precis i lagom tid till Halloween, närmare bestämt i september 2016 respektive 2017. Med den finska satsningen har man tänkt annorlunda. Joel Svensson, VD, förklarar:

- Detta blir vårt tredje land utanför Sverige som vi lanserar vår e-handel på lokalt språk. Våra erfarenheter sedan tidigare är att det kan vara väldigt roligt att lansera inför Halloween, som är företagets största högtid på året, men att det också inneburit onödig stress och saker som inte fungerat helt 100.

Man har därför valt att göra en smyglansering under en lugnare period och lagom till sommaren. Joel berättar vidare:

- Genom att göra den finska lanseringen under lågsäsong och med minimal marknadsföring har vi tid på oss att hitta ett bra arbetssätt och fixa eventuella fel innan högsäsongen drar igång. Det gör inget om allt inte är 100 från början.

Flest finländare bland utomstående kunder

När Partykungen startade sin verksamhet 2009 kunde man välja leveransland i kassan och ganska snart stod det klart att Finnarna var de som handlade mest från den svenska sidan. Innan Norge och Danmark var igång med lokala språk. Trots detta har det alltså dröjt med en lokal lansering. Siri Brever som är tillförordnat ansvarig för Partykungens externa marknader kommenterar:

- Den största utmaningen med Finland är språket. Både norskan och danskan kan vi förstå själva men med den finska satsningen har vi fått rekrytera finsktalande personal och fördjupat vårt samarbete med Contentor, som är vår översättningsbyrå. Vi har därför också höga förväntningar på att Finland kan bli en viktig pusselbit i vår fortsatta tillväxt.

Nästa steg världsherravälde?

Partykungen ser numera hela den nordiska marknaden som sin hemmamarknad. Med Finland i hamn är målsättningen att vara lokal i Norden där med nådd (förutom Island). Vilka fler länder som nu väntar runt hörnet vill inte företaget avslöja, annat än att det finns planer på ytterligare expansion.

- Vi äger sedan tidigare Partyking.com och kommer där satsa på en engelskspråkig sajt med möjlighet för leverans till en stor del av världens länder. Data som vi sedan kan använda för att se vilka länder som har störst potential för lokala satsningar. Om allt går som det ska räknar vi med att vara igång med den engelskspråkiga sajten någon gång under nästa år. Meddelar Joel slutligen.