Partykungen

Partykungen gör rekordår och ger personalen en extra månadslön

Pressmeddelande   •   Dec 15, 2015 11:05 CET

Partykungen.se som är en av Sveriges största partybutiker online har nu stängt bokslutet för 2014/2015 och avslutar därmed ännu ett år med gott resultat.

E-handeln och Halloween bidragande orsaker

Att e-handeln växer i Sverige är något som märks tydligt, inte minst hos Partykungen. Det i kombination med ett ännu större intresse inför högtider så som Halloween och Studenten har lyft siffrorna till nya rekordnivåer. Joel Svensson, delägare och VD kommenterar:

- Vi växer med att handeln flyttar ut på internet, samtidigt som vi märker en ökad trend att fler och fler köper sina partyprylar online. Flera av våra högsäsonger, inte minst Halloween, har blivit än mer populära på senare år.

I övrigt har företaget gjort ett antal lyckade marknadsföringsinsatser under året för att nå ut till nya och gamla kunder. Joel berättare vidare:

- Vi har under 2015 utökat våra marknadsföringsinsatser både online och offline. Vi har bland annat tagit fram och visat en reklamfilm i Kanal 5 och på YouTube med gott resultat. Vi har även utökat vår budget online och spenderar i år nästan dubbelt så mycket på marknadsföring online.

76% högre omsättning än i fjol

Bokslutet som stängde sista augusti landar på dryga 71,5MSEK med en vinst efter skatt på 5,1MSEK. Pengar som kommer väl till pass när företaget flyttar till nya lokaler och expanderar till nya marknader. Jeff Jansson, delägare och ekonomiansvarig berättar vidare:

- Vi har stora investeringar inför 2016 i form av lagerinredning, kontorsinredning och dylika flyttkostnader när vi nu går från 1500 kvm till c:a 5700 kvm med lagerflytt i februari. Vi investerar också i en ny plattform och logistikfunktion inför kommande nordensatsning där Norge är först ut.

En extra månadslön i december

En stor bidragande anledning till det goda resultat för 2014/2015 är givet den duktiga personalen på företaget. I ett sätt att ge tillbaka för det hårda arbetet alla bidragit med under året har ett bonusprogram tagits fram där samtliga fast anställda kommer erhålla en extra månadslön i december. Joel förklarar:

- Vi har funderat mycket på hur vi på bästa sätt kan motivera och kompensera våra duktiga medarbetare för det arbete dom lägger ner. Ett resultat av detta är ett bonusprogram där vi betalar ut en extra månadslön i slutet av året, förutsatt att vi nått ett visst omsättningsmål. Då dessa uppfylldes med råge kan nu personalen bestående av 20 stycken medarbetare se fram emot lite extra pengar på lönekontot till jul.

Joel berättar vidare:

- Jag tycker detta är något andra framgångsrika företag borde ta efter. Oavsett om det är ekonomisk kompensation eller gratis frukost på morgonen, så kommer allt du investerar i dina medarbetare betala tillbaka sig flera gånger om.