Stockholms Hamnar

Passagerarrekord för Stockholms Hamnar 2009

Pressmeddelande   •   Jan 21, 2010 14:59 CET

Under 2009 slog passagerartrafiken till och från Stockholm nytt rekord med drygt tolv miljoner passagerare. Totalt reste 12,1 miljoner resenärer med färja eller kryssningsfartyg till och från våra hamnar i Stockholm, Kapellskär och Nynäshamn.

– Att så många människor vill uppleva Stockholm från sin bästa sida - vattnet - är både bra och viktigt för stadens utveckling. Färjetrafiken är en stor andel av turistnäringen som trots ett svårt år för många branscher till och med har ökat i Stockholm, säger Ulla Hamilton (M) miljö- och trafikborgarråd och ordförande för Stockholms Hamnar.

Passagerartrafiken gav förra året Stockholm cirka 5,5 miljarder kronor i intäkter, alltså 20-25 procent av stadens turistintäkter.

– Det är fantastiska siffror och det är mycket glädjande att se att våra kunders satsningar på nya fartyg och nya koncept har varit framgångsrika, säger Henrik Widerståhl, tf vd vid Stockholms Hamnar.

Det blev en rekordsäsong även för den internationella kryssningstrafiken till Stockholm under 2009 som ökade med 23 procent. Under sommarhalvåret anlände totalt 447 098 passagerare till Stockholm. Den totala reguljära färjetrafiken ökade med tre procent under förra året jämfört med 2008. Mest ökade linjen mellan Stockholm och Riga som gick upp med 40 procent. Linjen mellan Kapellskär och Mariehamn ökade med 17 procent. Men flest passagerare reser fortfarande mellan Stockholm och Åbo.

Kontakta oss gärna
Helena Öman, pressekreterare hos Ulla Hamilton, 076-122 92 22.
Henrik Widerståhl, tf vd vid Stockholms Hamnar, 08-670 26 68, 070-770 26 68.

Stockholms Hamnar är Östersjöns största mötesplats, med hamnar i Kapellskär, Stockholm och Nynäshamn. En ny container- och rorohamn planeras i Nynäshamn på Norvikudden. Koncernen har cirka 210 anställda och omsatte 657 mkr under 2008. Verksamheten omfattar service till sjöfarten samt uthyrning av kajplatser, mark och lokaler. www.stockholmshamnar.se.