Örtagård Öst

Passion för Mjöd – drycken från Örtagård Öst

Pressmeddelande   •   Feb 24, 2011 07:44 CET

Passionen för Mjöd har ännu bara väckts hos ett fåtal. Nu är det tid för den stora publiken att lära känna vikingadrycken. På Passion för Mat får du känna hur drycken förenas med Jämtländska smaker. Och ta del av nästan hela hemligheten bakom.

I Jämtlands djupa skogar finns en gård. Där bor Bengt-Johnny och Jan-Anders. De tar vara på det skogen, gården och grannarna har att erbjuda. Resultatet är konfityrer, torkade bär, nektar, glögg, rabarbervin och så mjöd. Allt sötat och jäst med den egna honungen. Bröderna levererar till kungligheter och mästerkockar. Och till dig genom sin webbutik.

Här i obygden har, Bengt-Johnny och Jan-Anders tagit hjälp av farmorsmor Augusta Petronellas recept från tidigt 1800-tal för att ge bygden liv.  I mars börjar SMAK-resorna till gården. Då är du välkommen till Örtagård Öst på en riktig vikingalunch.

Till dess, varmt välkommen till Örtagård Öst i monter 116 på Passion för Mat i Eriksbergshallen, Göteborg den 25-27 februari.

Örtagård Öst tar tillvara på honung, bär och frukter från den egna gården och trakten runt om. Rena, smakrika råvaror som fått mogna under den jämtländska solen förädlar vi hantverksmässigt till delikatesser av hög kvalité. Våra kunder finns i Sverige, Norge och Danmark. Allt från teatrar, restaurangkedjor och kungahus till privatpersoner köper och njuter av våra produkter.