Centerpartiet i Västra Götaland

Passivt svar om Ostindienfararen Götheborg

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2011 13:59 CET

Idag frågade Kristina Jonäng (C) om vad regionsstyrelsen ordförande Gert-Inge Andersson tänker göra för Ostindienfararen Götheborg.

- Beskedet från Gert-Inge Andersson uppfattar jag som att den politiska ledningen i Västragötalandsregionen vill satsa på Ostindienfararen Götheborg i tre år, men att det är med destruktiva argument, säger Kristina Jonäng, i en kommentar. - Argumenten från ledningens sida handlar mer om ett ”värdigt slut” än om en särskilt offensiv satsning, vilket riskerar att uppfattas som ganska halvhjärtat bland alla inblandade, konstaterar Kristina Jonäng.

Fråga till regionstyrelsens ordförande Gert-Inge Andersson angående satsningar på Ostindiefararen Götheborg

Ostindiefararen Götheborg är en viktig del av Göteborgs och Västsveriges historia. Götheborg har blivit en symbol för handelsutbyte och internationella kontakter som varit och är Västra Götalands signum också idag. Genom ett stort antal insatser från frivilliga, från kommuner och stat och genom resurser från Västra Götalandsregionen har Ostindiefararen kunnat återskapas och bidra till en unik marknadsföring av vår region. Satsningen har också skapat jobb för många ungdomar och ökad kunskap om skeppsbyggnadskonst.

Nu står vi vid ett vägval. Antingen avslutas projektet tvärt eller också görs en kraftsamling ytterligare några år för att ta tillvara på de möjligheter som finns i projektet. Än så länge kommer tudelade besked, både från Västra Götalandsregionen och Göteborgs stad. För alla inblandade är det viktigt att vi snart kan få tydliga besked från de största finansiärerna.

Därför vill jag fråga regionstyrelsens ordförande Gert-Inge Andersson vad som gäller i fråga om regionens åtagande för Ostindiefararen Götheborg?

Kristina Jonäng, (c)

Centerpartiet i Västra Götaland. Kristina Jonäng är ledamot av Regionstyrelsen och Regionfullmäktige i Västra Götaland.