Klas Lundström

Patagonien tystnar — Klas Lundström rapporterar om apati, lax och gruvdrift

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2010 10:59 CEST

KLAS LUNDSTRÖM PROBLEMATISERAR MEDIEBILDEN AV PATAGONIEN

Patagoniens ekologiska skatter tystnar, gruvor läggs ned, arbetslösheten är utbredd. Naturresurserna privatiserats. Finanskrisen strypt turismen. Laxindustrin slår ut näringsgrenar och ekologiska system. I chilienska Patagonien, Sydamerikas södra slätter, konkurrerar missnöjet med den apati som breder ut sig i den sociala nedrustningens spår.

I senaste numret av Arbetaren (7/10) talar Klas Lundström med småföretagare, arbetslösa och opinionsbildare om Patagoniens framtid och plats i Chiles — och övriga världens — samhällsbild. Journalisten och debattören Mauricio Fierro talar om den lika växande som miljöförstörande laxindustrin:

— Varje intensiv industri gräver djupa sår. Ur ekonomisk synvinkel är ekvationen industrialiserat land och en frisk miljö omöjlig. Vad odlad lax i Patagonien har lämnat efter sig är enbart miljöskador och pyrande sociala problem. Det har lovats arbetstillfällen och välstånd för de södra regionerna, men i verkligheten är det bara att besöka de sydliga regionerna där laxbolagen är verksamma och fråga sig om det finns tillräckligt med skolor, daghem och social utveckling.

Tidigare i år valdes Sebastian Piñera till Chiles president. I Patagonien vann Piñera utbrett stöd, men i de tysta städerna längs laxfrontens stränder suckar människor över att "pinochetismen" återvänt till makten. President Piñera är förutom politiker även framgångsrik affärsmän, ägare av flygbolag, fotbollsklubbar och intäkter i elbolag som gör pengar på Patagoniens miljöfarliga dammprojekt.

— Dammbyggen och vattenkraftverk utgör de i särklass allvarligaste hoten mot Patagoniens överlevnad, menar Mauricio Fierro. Elbolaget Endesa har rubbat ekosystem och förgiftat vatten som rinner blott 45 kilometer från staden Puerto Montts 150 000 invånare, berättar Mauricio Fierro.

I svensk press är fördjupande reportage från Patagonien sällsynta, menar journalisten och författaren Klas Lundström:

— Man är mer intresserade av att återberätta schablonbilden av ett turismens paradis än vad som händer politiskt och socialt. Därför känns det befriande att kunna erbjuda en text som försöker problematisera Patagoniens verklighet hellre än att skönmåla den.

Klas Lundström är journalist och författare till en rad reportageböcker. Arbetaren är en syndikalistisk veckotidning. "Patagonien tystnar" går att läsa här, eller på Arbetarens hemsida.