Reumatikerförbundet

Patientsäkerhetsstipendium till kliniker i Lund

Pressmeddelande   •   Nov 04, 2013 09:00 CET

Ortopediska och Reumatologiska klinikernas preoperativa dagvårdsinskrivning vid Skåne Universitets Sjukhus i Lund får Reumatikerförbundets och Svensk Ortopedisk förenings patientsäkerhetsstipendium 2013.

De får stipendiet som är på 25.000 kronor  för att det genomförda arbetet är ett paradexempel på modernt patientsäkerhetsarbete, med ett brett deltagande från olika professioner för att identifiera risker och undanröja dem inför en operation, allt för patientens bästa.

Stipendiet kommer att delas ut fredagen den 8 november klockan 12:30 i Reumatologiska klinikens föreläsningssal, Kioskgatan 3, Lund, Skåne Universitetssjukhus.

Medverkande; Anne Carlsson, ordförande Reumatikerförbundet, Magnus Eneroth,Ortopediska kliniken, SUS,  Pelle Gustafsson, Svensk Ortopedisk Förening och Elisabet Lindqvist, Reumatologiska kliniken, SUS.

Media inbjudes att deltaga.

Reumatikerförbundet driver reumatikernas frågor i samhället genom att informera om de reumatiska sjukdomarna och dess konsekvenser, samt påverka beslutsfattare på alla nivåer. Det kan gälla allt från tillgång till rehabilitering och kortare vårdköer till att skapa en arbetsmarknad som passar för reumatiker. Genom Reumatikerfonden finansierar vi forskning i syfte att lösa reumatismens gåta.