Hasseludden Konferens & Yasuragi AB

Patricia Urquiola – en av världens hetaste designers

Pressmeddelande   •   Maj 17, 2004 00:00 CEST

Som en av ytterst få kvinnor i världens absoluta designtopp har Patricia Urquiola satt de rena formsköna och samtidigt funktionella linjerna i centrum – i såväl utformningen av hela miljöer som i de möbler hon ritat.

Bland annat har Patricia Urquiola utvecklat ett nytt koncept för sittmöbler med utbytbara komponenter för verkligt flexibla rum. Patricia tror inte på tråkiga moduler utan på informella arrangemang, flexibla och lätta att modifiera genom att blanda soffor och fåtöljer. Med sina möbler vill hon skapa en miljö som är inbjudande intim och bekväm, som uppmuntrar till gemenskap.

Hon arbetar med rena former och linjer och generöst stoppade möbler. Hon tycker att den bästa kritiken hon kan få är när hon ser hur människor inte kan motstå impulsen att röra vid hennes möbler.

Patricia Urquiola är född I Oviedo i Spanien. Hon studerade vid Faculdad de Arquitectura de Madrid och tog examen vid den polytekniska högskolan i Milano 1989 där hon sedan också varit lärare liksom på E.N.S.C.I. i Paris.

I början på 90-talet arbetade hon med produktutveckling på De Padova, bland annat tillsammans med Vico Magistretti. Hon har arbetat med arkitekterna Renzio och Ramerio, med arkitektonisk design, showrooms och restauranger. 1996 blev hon chef för Lissoni Associati Design group och arbetade för Alessi, Antares/Flos, Artelano, Boffi, Cappellini, Cassina, Kartell med flera. I eget namn arbetade hon för B&B, Fasem, Kartell, Liv´it, Mdf, Molteni&C, Moroso och Tronconi samt designade butiker och showrooms för Knoll, Moroso, Sag 80 och Somma. 1998 startade hon sin egen designstudio i Milano.

Patricia har inspirerats av naturen vid flera resor i Norden och bland annat gjort en serie skulpturala stolar hon kallar Fjord. En soffa heter Malmö. De nordiskt rena formerna kombineras ofta med mycket klara, starka färger, sprakande rött, blått, grönt, orange. Hon inspireras också mycket av spanska målare och bildhuggare. Samt av sin gudmor som kom hem från London när Patricia var tio år gammal och inredde sitt hem i Mary Quants anda med låga och starka färger. Hon ser också mycket upp till den isländske bildkonstnären Olafur Eliasson, verksam i Berlin och enligt Patricia Europas viktigaste konstnär just nu.