Fondberg & Wincent

Patrik & Magnus Från Lyxfällan åker runt till skolor - Kickarnas Kamp

Pressmeddelande   •   Nov 05, 2019 09:52 CET

Magnus Hedberg och Patrik Wincent kända som programledare från det populära programmet "Lyxfällan". Experter inom digitala beroenden och ekonomi har nu slagit sina huvuden ihop och presenterar nu en exklusiv föreläsning till högstadieelever och gymnasieelever.

Idag hamnar allt fler unga i djupa digitala beroenden samtidigt som skuldsättningen ökar dramatiskt. Finns det något samband och vad består detta i så fall av? Hur ser baksidan av myntet ut i den ständiga jakten på snabba dopaminhöjande kickar i vardagen? Detta och mycket mer kommer du få svar på i denna pinfärska dubbelföreläsning med de välkända experterna Patrik Wincent och Magnus Hedberg. På ett enkelt och lättillgängligt sätt dyker de ner i sina respektive expertområden och delar med sig av såväl vanliga fällor och konkreta tips som högintressanta utvecklingstrender.

Några av de problem dagens lärare stöter på hos eleverna:

Utmattade/sömnbrist från sena kvällar med dataspel

Problem att fokusera eftersom digitala kanaler ständigt tävlar om uppmärksamheten

Blir snabbt uttråkade eftersom de är vana vid multitasking med flera enheter samtidigt

Motivationsproblem ”Varför ska jag LÄSA en bok när jag kan se resumén på YouTube istället?”

Ständigt behov av kickar och dopaminpåslag från likes eller kommentarer i sociala medier

Varför är kortsiktiga kickar sällan bra för plånboken?

Hur kommer det sig att de flesta väljer en liten belöning här & nu framför en större belöning längre fram?

Vilka konsekvenser får det tänket för den egna ekonomin?

Varför ökar skuldsättningen hos unga mellan 18-25 år lavinartat?

Kan det finnas en koppling till psykisk ohälsa hos unga som också ökar markant?

Vilka är de viktigaste lärdomarna och trendspaningarna efter ett decennium med Lyxfällan?

Vilka är egentligen de avgörande faktorerna för din ekonomiska framtid?

Skolelever får möjlighet att komma till insikter som kanske blir helt livsavgörande, med två av landets mest meriterade och erfarna experter på sina respektive ämnesområden i denna helt nyskapade föreläsningskombo.

Många journalister har varit nyfikna på detta upplägg, och Patrik & Magnus kommer nu kunna erbjuda intervjuer för dom som tycker detta ämne är intressant och relevant. Maila till info@dataspelsakuten.se för att boka tid med dessa två.

Fondberg & Wincent är ledande inom digital stresshantering för företag och organisationer.
Vi erbjuder utbildningar och konsulttjänster för att ni ska kunna dra nytta av de positiva effekterna av digitalisering och minska de negativa påföljderna.

• Vår målsättning är att skapa hållbara beteendemönster inom den digitala arbetsmiljön för alla våra partners.
  • Vår vision är att få företagens anställda att må och prestera bättre hos alla våra aktörer i en digital tid.
  • Vi jobbar inom den post-digitala utvecklingen av verksamheter där det finns överflöd av information och där fokusskapande åtgärder är nyckeln till all framgång.

Övriga bolag och varumärken inom Fondberg & Wincent koncernen

Internetakuten
internetakuten.com/

Vi hjälper till och skapar en balans i vardagen och föreläser om olika typer av digital stress. Vi tar upp orden missbruk & beroende enbart för att beskriva en sorts problematik inte för att diagnostisera något. Vi behandlar enbart negativa beteenden och människor som upplever att de överanvänder sin elektronik och sociala medier. Vi hävdar inte att internet och dataspel är en sjukdom då det inte finns i dagsläget som diagnos.

Dataspelsakuten
dataspelsakuten.se/

Vi hjälper dataspelsmissbrukare att bryta negativa beteenden! Vi tror på ett måttligt användande av spel och ett ökat socialt och balanserat liv. Vi gör många olika saker i den andan. Allt från individuell rådgivning eller familjrådgivning, till sommarläger och fritidsaktiviteter. Ring oss gärna så berättar vi vad vi kan göra för just dig. Om du upplever att du eller någon i din närhet har problem med dataspelsmissbruk kan vi börja med att lyssna på din situation.

Shoppingakuten
shoppingakuten.se/

Vi hjälper shoppingmissbrukare att bryta negativa beteenden! Vi tror på ett måttligt bruk och ett ökat socialt och balanserat liv. Vi gör många olika saker i den andan. Allt från individuell rådgivning eller program som ära anpassade till dina utmaningar. Ring oss gärna så berättar vi vad vi kan göra för just dig. Om du upplever att du eller någon i din närhet har problem med shoppingmissbruk kan vi börja med att lyssna på din situation.