Folkpartiet

Patriksson (fp): Straffa inte vanliga människor som behöver bilen!

Pressmeddelande   •  Jul 11, 2003 17:00 CEST

Ledamot (fp) i trafikutskottet: Straffa inte vanliga människor som behöver bilen!

- Straffa inte vanliga människor som behöver bilen i sitt dagliga arbete!

Det säger på fredagen Runar Patriksson, Värmland, ledamot (fp) i riksdagens trafikutskott, med anledning av Kollektivtrafikkommitténs förslag om nya pålagor för bilåkande till och från jobbet. Bland annat menar kommitténs ordförande Anna Berger Kettner att företags gratis parkeringsplatser för de anställda ska beskattas och möjligheterna till reseavdrag försämras.

- Detta är ett nytt dråpslag för arbetsplatser i glesbygd och mot svensk landsbygd där inga kollektiva transportmedel finns eller kommer att finnas. Stoppa förslaget! manar Patriksson och frågar om andra glesbygdsboende i Värmland och på andra håll ställer upp på detta landsbygdsfientliga förslag.

Runar Patriksson kommer också att ta upp frågan direkt med statsrådet Ulrika Messing och i Trafikutskottet.

- Folk måste kunna bo och arbeta, precis som folkpartiet vill, var man vill i landet. Förslag som motverkar detta måste omgående förpassas till den plats där de hör hemma: papperskorgen.

Runar Patriksson, Riksdagsledamot (fp)