Nigabs pressrum

Paul Jaboulets återkomst - och det här är bara början!

Pressmeddelande   •   Mar 01, 2012 10:53 CET

Äntligen är det dags...from 1 mars i tillfälliga sortimentet!
Systembolaget lanserar Cornas Les Grandes Terrasses 2009 från Maison Paul Jaboulet. Årgången jämförs med den legendariska årgången 1990.

Cornas Les Grandes Terrasses 2009
199 Kronor
Artikelnummer 90061-01
Lansering 1 mars
Tillfälligt sortiment, mars-maj 2012
Alkoholhalt 14%
Volym 75 cl
Modul T3
2000 flaskor

Cornas Les Grandes Terrasses har fått sitt namn av de extremt branta terrasser som stöds av små väggar med utsikt över Rhônedalen.

Paul Jaboulet Aîné är en av de mest kända producenterna i Rhône med sitt flaggskepp La Chapelle. Under 90-talet drabbades familjen av en del personliga tragedier som medförde en kvalitetsförsämring i produktionen. 2006 köptes företaget upp av familjen Frey tillika ägare av Château La Lagune i Bordeaux. Dottern Caroline Frey är ansvarig vinmakare och har lyft vinerna tillbaks där de hör hemma - till toppen. Nu är man tillbaks med bravur.

”The great news for the northern Rhône is that 2009 will mark the full and complete resurrection of Maison Jaboulet Aîné to the highest level of quality in the northern Rhône.”

- skrev Robert Parker i mars 2011.

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1982 och har två kontor, i Stockholm och Göteborg med totalt 25 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till Hans Just Group A/S som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i samtliga nordiska länder.