PC City Sverige AB

PC City öppnar i Uppsala

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2005 09:52 CEST

Intresset var stort från Uppsalabor och tillresande som köade för att fynda på PC City i Boländerna. Med etableringen skapar PC City 40 nya jobb i Uppsala samt stärker sin position på den svenska marknaden.

I dag när PC City slog upp dörrarna till det nya varuhuset i Boländerna i Uppsala var anstormningen stor trots kylan. Alla ville fynda bland de fantastiska öppningserbjudandena. Varuhuset i Uppsala är det femte varuhuset för PC City i Sverige.

– Etableringen i Boländerna i anslutning till IKEA är ett drömläge. Genomströmningen här är stor och lockar kunder både från regionen och förbipasserande, säger Morten Syversen, vd PC City.

PC City inledde sitt intåg på den svenska marknaden 2003. Efter etableringarna i Stockholm (Sickla 2003 och Infra City 2004), Jönköping maj 2005 och Västerås juni 2005 fortsätter kedjan nu sin höga expansionstakt med Uppsala. PC City planerar att ha etablerat 15 varuhus i Sverige inom de närmaste tre åren.

– Öppningen i Uppsala har redan nu på förmiddagen blivit en framgång med hundratals kunder och vi är mycket stolta över våra kunniga medarbetare. Genom hög service och riktigt låga priser ska vi även på lång sikt försöka överträffa kundernas förväntningar, säger varuhuschefen Fredrik Franzson.

Det var över 1500 sökande till tjänsterna i Uppsalavaruhuset. 40 personer har anställts på hel- och deltid. Fokus vid rekryteringen har varit att uppnå en jämn fördelning avseende ålder, kön och etniskt ursprung.

– Vi är glada över att ha haft möjligheten att anställa så kompetent personal. En tredjedel av de anställda är kvinnor och 25 procent har utländskt ursprung, säger Morten Syversen.

Premiärdagen bjuder på många attraktiva erbjudanden som en bärbar dator från Packard Bell 4990 kr, stationär PC från 2990 kr, färgprinter från 99 kr, halva priset på laserskrivare 599 kr, digitalkamera 5,0 Megapixel från Olympus 1790 kr, platt 17" TFT skärm 1490 kr, Apple IPOD mini 1290 kr, Playstation portable 1490 kr och Playstation 2 Silver 799 kr.

Pressbilder från invigningen och bakgrundsinformation

För ytterligare information, kontakta;
Morten Syversen, vd PC City, Tel: 076-800 69 30, E-post: morten.syversen@pccity.se
Fredrik Franzson, Varuhuschef PC City Uppsala, Tel: 076-800 69 03

Om PC City Sverige AB
PC City Sverige AB (PC City) är en av Sveriges ledande återförsäljare av IT-produkter. Affärsidén är ett brett utbud av den senaste teknologin till marknadens lägsta priser och bästa service. PC City riktar sig både till konsumenter och till små- och medelstora företag. Företaget etablerades i Sverige 2003 och öppnade sitt första varuhus under september samma år i Sickla utanför Stockholm. Idag finns PC Citys varuhus i Sickla, Upplands Väsby, Jönköping, Västerås och nu Uppsala. PC City planerar att öppna 15 varuhus i Sverige inom de närmaste tre åren.