Peace & Love

Peace & Love Foundation stödjer skolan i Borlänge

Pressmeddelande   •   Feb 15, 2011 11:00 CET

Sedan några veckor tillbaka har Peace & Love Foundation startat ett skolcoachprojekt i årskurs 4 i ett samarbete med Tjärnaskolan. Anledningen är att många elever behöver extra stöd och coachning i skolan för att få en bra grund i samhället.

Skolcoacherna är de första Peace & Love Foundation ambassadörerna som genomgått kursen Världsbilder och internationella relationer på Högskolan Dalarna. Högskolekursen har tagits fram i samarbete med Peace & Love Foundation och Högskolan Dalarna.

-Det här projektet är en del av Peace & Loves sociala ansvarstagande. Vi är glada hittills över den respons som detta fått, säger Michael Toivio.

-Skolcoacherna fungerar även som förebilder för de unga, vilket är väldigt bra, säger Tjärnaskolans rektor Katarina Gessner.

Ur PISA-rapporten 2010 framgår enligt Skolverket att: Sverige tappar både i kunskap och likvärdighet:

”I och med PISA 2009 kan Skolverket bekräfta den negativa trend som funnits i andra internationella undersökningar under 2000-talet som Sverige deltagit i. Det har skett en försämring av elevernas kunskaper som nu går att säkerställa statistiskt. PISA 2009 mäter läsförståelse, kunskaper i matematik och naturvetenskap hos 15-åringar i 65 länder.”

Skolcoachprojektet är ett samarbete med Tjärnaskolan. Tunabyggen AB stödjer projektet ekonomiskt samt ser projektet som en del av sitt social ansvarstagande.

För mer information kontakta: Peace & Love Foundation, ordförande Michael Toivio 070-5 38 06 10

Peace & Love har en omfattande verksamhet och påverkanssfär, därmed mängder med intressenter, både lokalt och i världen. Peace & Love har alltid varit med än en festival och medverkat i en mängd sociala projekt samt bidragit med donationer till sociala partners samt projekt. Peace & Love Foundation har bland annat uppdraget att institutionalisera och organisera Peace & Loves vision om en bättre värld genom sociala ansvarstagande och att bidra till social hållbar utveckling.

Mer info om Peace & Love finns på www.peaceandlove.nu
Önskas inlogg till vår pressportal vänligen maila ronny@peaceandlove.nu
Presskontakt Peace & Love i sin helhet: Presschef Ronny Mattsson, ronny@peaceandlove.nu, 073-659 75 35