Peace & Love

Peace & Love och BoomTown skapar svensk mötesplats med internationell prägel för musikbranschen

Pressmeddelande   •   Apr 07, 2009 13:03 CEST

Trigger - ett svenskt musikbranchevent
Trots att Sverige under många år stått för en imponerande stor del av världens populärmusik har det inte funnits någon svensk mötesplats för musikbranschen. Nu finns det dock äntligen en lösning på det problemet - Trigger kommer att bli en årligt återkommande och internationellt präglad kreativ konferens för svensk musikindustri. Huvudman för konferensen är BoomTown i samarbete med Peace & Love, Sveriges näst största musikfestival. Trigger Creative Conference äger inte bara rum under Peace & Love 2009, den äger dessutom rum mitt i festivalen. Festivalområdet med nio scener och ca 30 000 besökare ligger bokstavligt talat precis utanför dörren.
Trigger kommer att fungera som mötesplats för entreprenörer och musiker, kulturarbetare och affärsfolk, teknikutvecklare och kreatörer. Med hjälp av workshops, föreläsningar, paneldebatter och intressanta showcases kommer Trigger att kunna identifiera nya samarbetsformer, utvecklingstrender och sätt att dra fördel - och slå mynt! - av musikbranschens ständigt växlande förutsättningar.
Med BoomTown och Peace & Love som katalysatorer och initiativtagare ska vi under två-tre dagar få igång dessa diskussioner, nya affärsidéer och gränsöverskridande samarbeten. Vi vill att Trigger ska bli en av de ledande konferenserna internationellt jämte andra liknande nordiska arrangemang som Musik & Media, by:Larm, Spot samt de forum som finns på internationell basis, exempelvis Midem, CMJ, MusExpo, In The City, Popkomm och London Calling.
Sat Bisla klar för Trigger
Den internationellt erkände musikindustriprofilen Sat Bisla, grundare och ägare av A&R Worldwide samt den engelska musikkonferensen MUSEXPO kommer till Trigger i egenskap av paneldebattör. Sat's företag, A&R Worldwide, är internationellt känt för sin förmåga att upptäcka och utveckla artister - Coldplay, Dido, Duffy, Faithless, Muse, Missy Higgins, Fatboy Slim, Sugababes, Wolfmother och Teddybears är bara några av namnen Sat har jobbat med under sin karriär.

Triggercreative.nu öppen för deltagarregistrering
Vår officiella konferenssajt, www.triggercreative.nu, är nu redo för registrering av deltagare. Några ämnen på sidan är fortfarande under uppbyggnad, till exempel listan över showcaseband, det slutliga programmet samt paneldebattörer. Sajten ger dock en god uppfattning om konferensen i sin helhet: vad som kommer att diskuteras, samarbetspartners, program samt nödvändig information om Borlänge som konferensort.

Musikindustrin officiell mediapartner
Nu står det klart att Musikindustrin kommer att agera officiell mediapartner till Trigger. MI kommer alltså att bevaka och publicera fortlöpande redaktionella nyheter och notiser om Trigger, fr.o.m. v. 11 t.o.m. en rapport från Trigger-konferensen vecka 27. Tidigare klara samarbetspartners är bl.a Svensk Musik, independentorganisationen Svenska Oberoende Musikproducenter (SOM) samt Peace & Love och Borlänge Kommun.

• • •
BoomTown är ett musikkoncept som arbetar hårt för att stärka, stödja och utveckla Dalarnas rock- och popmusikliv. Ett av huvudmålen är att inom tio år etablera regionen som ett av Europas ledande centra för musikbranschen. Band och artister, både från regionen och andra håll, ska kunna slå igenom nationellt och internationellt med Dalarna som bas. BoomTown vill ge bästa möjliga stöd för både talanger och eldsjälar, och stödjer dessutom aktivt regional etablering av skivbolag, studios, produktionsbolag och bokningsfirmor liksom även nya affärsidéer inom mjukvaruutveckling och lösningar för nätbaserad musikdistribution.
Peace & Love har de senaste 5 åren växt ordentligt och passerade redan för två år sedan Hultsfredsfestivalen i storlek med över 25000 besökare. Biljetterna säljer slut långt innan festivalen ens börjat. Peace & Love är en av Sveriges festivaler och den enda som slår samman budskap och musik.

TRIGGER Creative Conference äger rum den 25-27 juni under och på Peace & Love i Borlänge.

Kontakt:
BoomTown kontakta Åsa Kers, +46 (0) 706 18 55 52 asa@boomtown.nu

Peace & Love kontakta presschef Ronny Mattsson, +46 (0)736 59 75 35 ronny@peaceandlove.nu