Peace & Love

Peace & Love och Studieförbundet Bilda arrangerar branschevent i Austin - får draghjälp av Export Music Sweden

Pressmeddelande   •   Feb 25, 2011 11:05 CET

Nu är det klart att de svenska musikakterna Adam & Alma, Hanna Turi och Intohimo kommer att spela i anknytning till South by Southwest-festivalen (SXSW) i Austin, Texas i mars. Peace & Love och Studieförbundet Bilda möjliggör satsningen och även Export Music Sweden är med på ett hörn.

Det är Peace & Love och Studieförbundet Bilda som möjliggör satsningen och lägger stor kraft vid att presentera ny svensk musik på den inflytelserika festivalen och musikmässan i Austin. I mars kommer de tre akterna Adam & Alma, Hanna Turi och Intohimo vara på plats i Austin för flera showcasekonserter. Fokus kommer ligga på den svenskklubb och det branschevent som arrangeras eftermiddagen lördag 19 mars på anrika klubben Antone´s i centrala Austin. Där kommer de också att få draghjälp av Export Music Swedens inslag av akter som The Soundtrack of Our Lives och The Refreshments.

-Svensk musik står högt i kurs i USA och branschmässan SXSW i Austin är helt rätt arena för en svensk artist att visa upp sig på. Vårt branschevent på Antone´s blir sannolikt en dörröppnare på flera sätt, säger Peace & Loves presschef Ronny Mattsson.

Studieförbundet Bilda och Peace & Love är väldigt glada och stolta över att kunna presentera dessa akter i livemusikens inofficiella huvudstad. Förhoppningsvis ska världens musikindustri få upp ögonen för dessa morgondagens svenska musikakter som är utvalda med stor noggrannhet att representera Sverige och ny svensk lovande populärmusik.

-Det känns roligt att det är ett samarbete mellan flera aktörer med brinnande hjärtan för ung svensk kultur som möjliggör detta, säger Bildas kultursamordnare Mats Bjerde.

South by Southwest musikbranschdagar pågår i år mellan 15-20 mars.

Artistpresentationer:

Intohimo – Energifyllt screamoband från Jönköping med flera europaturnéer i bagaget. www.myspace.com/intohimo

Adam &Alma – Trendkänslig electropop-akt från Stockholm som tydligt för fanan vidare från etablerade svenska artister som The Knife och Robyn.
www.myspace.com/adamandalma

Hanna Turi – Sveriges nya pianodrottning och har hyllats för debutalbumet ”Some Old Tapes” som utkom i början av året. Hon spås av flera recensenter ha en lysande framtid.http://www.myspace.com/hannaturi

Kontakt Bilda. Samordnare Kultur: Mats Bjerde Telefon: 08-727 17 14, Mobil: 070-517 14 10 mats.bjerde@bilda.nu

Mer info om Peace & Love finns på www.peaceandlove.nu