Peak Performance Production

PEAK PERFORMANCE ÖPPNAR GENERAL STORE I JÖNKÖPING

Pressmeddelande   •   Feb 13, 2007 07:01 CET

Peak Performance öppnar en ny butik i Jönköping. Den 22 februari slår portarna upp till den 140 kvm stora butiken som ligger i A6 Center. Butiken är den första utav tre internationellt inplanerade butiksöppningar under våren.

Den nya butiken i centrala Jönköping är en öppen och ljus butik som går i linje med Peak Performance internationella butikskoncept. Det nya konceptet uppdaterades förra året i samband med 20-årsjubileet i syfte att tydligare kommunicera en känsla av äkthet och erbjuda en varm och trevlig atmosfär. Passionen till outdoor life och Peak Performance som ett internationellt premiumvarumärke förmedlas, samtidigt som butiken har ett trendigt och moderiktigt uttryck. Trä och betong är centrala designelement tillsammans med stora flat screens där säsongens skid- och sportfilmer visas.

Jönköpingsbutiken kommer att drivas av Karin och Niclas Westmar, som båda har gedigen erfarenhet av klädbranschen. Karin har ett långt förflutet på Peak Performance som inköpare medan Niclas kommer senast från Boomerang där han varit försäljningschef.

General Stores är Peak Performances benämning på det 50-tal flaggskeppsbutiker som finns strategiskt placerade runt om i världen i orter som Åre, Stockholm, Chamonix, St Moritz, St Anton, Genève, München och Vancouver för att nämna några. Där visas varumärket och hela Peak Performances affärskoncept genom kompletta kollektioner, inredning samt personalens kunskap och service. Under hösten 2006 öppnade Peak Performance butiker i bl.a. Cortina, Engelberg, Davos, Val d’Isère och Whistler. Den aggressiva butiksexpanderingen kommer att fortsätta även under våren med butiksöppningar i Stuttgart och Hilleröd. Dessutom har Göteborgsbutiken byggts om och öppnar upp på nytt i slutet av februari. I Sverige finns idag 12 General Stores.

Peak Performance är Skandinaviens största klädmärke inom funktionellt sportmode med starkt internationellt fäste. De tar fram kläder för bland annat skidåkning, golf, träning och friluftsliv. Det finns även sportswear-kollektioner för dam, herr och barn. Förutom via General Stores distribueras Peak Performances produkter via ca 1800 återförsäljare i 21 länder i Europa, Kanada och Japan.

1996 börsintroducerades Peak Performance och är sedan 1998 ett fristående varumärke inom IC Companys, tidigare Carli Gry. Från det brutna räkenskapsåret 2005/2006 redovisas en omsättning på SEK 812 miljoner, (EURO 87 miljoner) vilket motsvarar en ökning på 13 % från förra året. Vinsten har ökat med 23 % och vinstmarginalen ligger idag på över 15 % före finansiella poster.

För mer information vänligen kontakta:
Karin & Niclas Westmar, butiksansvariga Tel: 036-12 70 77
Jonas Söderquist, Concept Manager Tel: 08-506 555 584

Peak Performance Production AB
Karolina Johansson / PR Responsible Sweden
Box 27224, SE-102 53 Stockholm
Visiting address: Magasin 1, Frihamnen
Phone +46 (0)8 506 555 00 / 12
Fax +46 (0)8 506 555 95
Visit our website at: www.peakperformance.com