Lifecap AB

Peak Recovery – ny form av missbruksprogram, individuellt och anpassat efter klientens behov.

Pressmeddelande   •   Jul 11, 2009 14:06 CEST

När en person börjat använda väl mycket alkohol, för att kunna somna, koppla av, eller helt enkelt för att må bra, finns det en bakomliggande orsak. Orsaken varierar från person till person. Ibland startar det med väl mycket, och accelererande representation, ibland är anledningen till det ökande drickandet en helt annan. Känner du någon som hamnat i en ond spiral och överkonsumerar alkohol så kan Life CaP Centrets samlade kompetens hjälpa till, förutsatt att en genuin vilja finns hos klienten.

Ett individuellt anpassat åtgärdsprogram, skräddarsytt för klientens behov, är kännetecknet för Peak Recovery. På Life Cap Centret ersätts förnedrande grupprocesser och vistelse på institution med enskilt boende med egen dusch/toalett och ett respektfullt bemötande. En personlig caseholder, som samordnar resurserna runt klienten utses. Caseholdern kan t.ex. följa med klienten till golfbanan eller till/från viktiga möten. På så sätt kan restiden utnyttjas till samtal, så att tankarna runt alkohol kan ersättas med andra, som gynnar klientens hälsa bättre.

På Life CaP samverkar en rad olika kompetenser. Vi har läkare och annan sjukvårdskunnig personal knuten till oss. Även massör, kinesiolog, naprapat, andningspedagog och viktcoach finns att tillgå. Klienten har alltid en huvudansvarig caseholder som samordnar övriga resurser utifrån klientens önskemål och behov. Innan programmet påbörjas, genomförs en kartläggning, för att vi ska kunna tillhandahålla rätt resurser.

En omfattande studie över hur vi bäst kan stödja klienter som vill komma tillrätta med missbruk och beroende har genoförts på Life CaP Centret, Lindormsnäs gård, sedan våren 2006. Nu har vi utvärderat. De nya individuella åtgärdsprogrammen är mycket flexibla och situationsanpassade, tillfrisknandet är mer än 80 % jämfört med institutionernas cirka 30 %. Enbart dokumentationen kvarstår, den beräknas vara färdigställd under augusti 2009.

Har du frågor eller är du orolig för att du, eller någon närstående är i riskzonen, ring vår programansvarige Jörhan Pienitzka på telefon 08-54595943.

Life CaP erbjuder individuella samtal och program. Vi utbildar även terapeuter och erbjuder en rad kurser t.ex. ledarskaps-, relations, kvinno- och livskvalitetskurser. Vårt syfte är att hjälpa människor att må bättre i olika skeden av livet. Här arbetar ett nätverk av olika kompetenser och vår önskan är att förebygga dåligt mående. Vi är religiöst och politiskt oberoende. Verksamheten är kvalitetssäkrad enligt ISO 9001:2000.

Life CaP har även en jourtelefon som bemannas av utbildad terapeut med tystnadsplikt. Slå en signal till 0900-107 10 10 (samtalet kostar 15 kronor per minut).

Gaya Pienitzka

Vd, Energiterapeut och författare