Peepoople AB

Peepoople får stöd från Vinnova

Pressmeddelande   •   Dec 14, 2009 11:44 CET

Peepoople får inom ramen för Vinnovas utlysning ”Miljöinnovationer” 7,4 miljoner kronor i stöd för att under 2010-2011 genomföra storskaliga pilotprojekt i Kenya och Bangladesh.

Av närmare 200 sökande projekt har Peepoople valts ut som ett av de runt 30 som får dela på totalt 150 miljoner kronor. De delområden inom utlysningen som Peepoople adresserar är Hållbar stadsutveckling och Hållbart utnyttjande av naturresurser.

– Vi ser detta som en värdefull bekräftelse på potentialen och konkurrenskraften i Peepoo som lösning på ett av världens största problem, säger Karin Ruiz VD för Peepoople.

Peepoople har utvecklat den självsanerande och biologiskt nedbrytbara engångstoaletten Peepoo som efter användning fungerar som gödsel. Under 2008-2009 har Peepoople genomfört lyckade fälttester i Kenya och Bangladesh i samarbete med internationella partners. Under 2010 kommer Peepoo-toaletten att lanseras och testas i storskaliga pilotprojekt med cirka 20 000 personer i Kenya och Bangladesh. Den första storskaliga produktionsanläggningen utvecklas i samarbete med Billerud och toaletterna kommer att kunna börja levereras till pilotprojekten och marknaden under hösten 2010.

– Stödet från Vinnova är viktigt för oss och skapar den bas vi behöver för att genomföra våra pilotlanseringar. Att en svensk myndighet står bakom oss är också en viktig signal till våra internationella partners. Det ökar vår trovärdighet, säger Camilla Wirseen, ansvarig för Peepooples pilotprojekt i Kenya och Bangladesh.

Camilla Wirseen, Project Director Peepoople, cw@peepoople.com, 070-416 36 22
Karin Ruiz, VD Peepoople, kr@peepoople.com, 070-645 78 04

Om Peepoople
Peepoople adresserar ett av världens största problem – det faktum att 2,6 miljarder människor i världen saknar tillgång till en toalett. Peepooples mission är att alla människor som så önskar skall ha tillgång till en värdig och hygienisk toalett. Idag bor över 1 miljard människor i extremt tätbefolkade slumområden där avsaknaden av sanitetslösningar får mycket allvarliga hälso- och miljömässiga konsekvenser. Varje år dör 1,8 miljoner människor till följd av diarrésjukdomar, varav 90 procent är barn under fem år. Peepoople tar med sin innovativa och patenterade engångstoalett Peepoo ett helt nytt grepp för att lösa sanitetsproblemen i utvecklingsländerna.

Peepoo är en självsanerande och biologiskt nedbrytbar toalettpåse som efter användning fungerar som gödsel. Den är en högteknologisk lågkostnadsprodukt som varken kräver initiala investeringar, tillgång till vatten eller fast infrastruktur. Peepoo konceptet är baserat på forskningsresultat från SLU och KTH, och Industriella partners inkluderar bl.a. Billerud och BASF. Upphovsmannen är Anders Wilhelmson, arkitekt och professor på KTH i Stockholm. Peepoople grundades 2006 och har sin bas i Stockholm.

För mer info: www.peepoople.com